| Kód akce: | | 1301321 |
| Název akce: | | Formativní hodnocení ve výuce |
| Termín konání: | | 11. 2021 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 6 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Pedagogicko-psychologická poradna Svitavy, Riegrova 11 |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Seminář prezentuje formativní hodnocení žáků jako “komplexní systém” pedagogické práce, podporující žákovo učení. Seznamuje účastníky se základními principy a klíčovými strategiemi formativního hodnocení a doporučuje vybrané konkrétní praktické techniky do výuky.
Témata:
1. - 2. hodina
- Pedagogická evaluace, školní hodnocení žáků, formy hodnocení, typy hodnocení
- Funkce hodnocení, klíčová úloha hodnocení
- Kriteriální a normativní hodnocení
- Individuální a sociální vztahová norma
- Sumativní a formativní hodnocení (charakteristiky, význam)
- Číselné hodnocení a jeho “problemy”
- Verbální hodnocení
- Zpětná vazba poskytnutá popisným a posuzujícím jazykem
- Co je, a co není, formativní hodnocení
- Proč používat formativní hodnocení?
- Jak používat formativní hodnocení (5 klíčových strategií)
- Hlavní procesy a hlavní činitelé formativního hodnocení
3. - 4. hodina
- Strategie 1 - Cíle učení a kritéria úspěchu
o vzdělávací cíle a plánování výuky
o cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické a osobnostně sociální
o formulace edukačních cílů
o význam edukačních cílů pro výběr výukových metod a organizačních forem výuky
o hodnocení dosažení edukačních cílů
o kritéria a indikátory formativního hodnocení
o “checklisty” a sady kritérií
o kritéria a sumativní hodnocení
o vzdělávací standardy
o Techniky pro závěrečnou reflexi: “minute paper”, “zamlžený bod”
- Strategie 2 - Třídní diskuse a důkazy o učení
o Vedení třídního dialogu
o Techniky vedení třídního dialogu: “žádné ruce nahoře”, “čas na přemýšlení”, “promysli-prober-vyslov”, “hromadné hlasování”
o Kladení otázek ve výuce, druhy otázek, otázky a rozvíjení myšlení “nižšího a vyššího řádu”
o Techniky práce s otázkami: “práce s tichem”, “otázky k četbě”, “křeslo pro hosta”, “20 otázek”, “otázka a odpověď”, “kvízové piškvorky”, “nějaké otázky”, “otázky pro interview”, “vyptejte se své třídy”, “krabice otázek”, “brainstorming”
5. - 6. hodina
- Strategie 3 - Poskytování zpětné vazby
o Zpětná vazba informativní, zpětná vazba hodnotící a nehodnotící
o Zpětná vazba - cíle, funkce, typy, základní principy a doporučený postup poskytování
o Zpětná vazba a chyba
o Techniky práce s chybou: “tečky na konci řádku”, “třídění chyb”
o Okamžitá zpětná vazba
o Techniky pro okamžitou zpětnou vazbu: “zeleno – červená karta”, “barevné kelímky”, “semafor”, “kartičky s odpověďmi”, “stíratelná tabulka”
o Verifikace a elaborace
o Zpětná vazba s časovou prodlevou
o Zpětná vazba v dlouhodobém horizontu
o Žákovské portfolio (význam, druhy, obsah, způsob práce s portfoliem)
o Vysvědčení formou slovního hodnocení
o Slovní hodnocení - zásady (příklady slovního hodnocení, ukázky z praxe)
- Strategie 4 - Vzájemné hodnocení
o Kolaborace a kooperace
o 5 podmínek kooperativního učení
o Podstata kooperativního učení,
o Kooperace a hodnocení
o Vrstevnické hodnocení – význam, podmínky, pravidla
o Techniky vrstevnického hodnocení: “uznání – otázka”, “vzájemné hodnocení pravopisných cvičení”, “technika A-B-C”, “C3B4ME”, “učitelovi pomocníci”, “vrstevnické hodnocení domácích úkolů”, “dvě hvězdičky a jedno přání”
- Strategie 5 - Sebehodnocení
o Sebehodnocení a autonomní hodnocení
o Fáze: žákův výkon, žákova reflexe, žákova metareflexe, učitelova metareflexe
o Otázky pro žákovu reflexi a metareflexi
o Techniky sebehodnocení: “pohyby”, “grafické symboly”, “jedna věta na závěr hodiny/aktivity”, “hodnotící komunikativní kruh”, “sebehodnotící listy”
|
| Doporučeno pro: | | učitele 1. stupně ZŠ, učitele 2. stupně ZŠ, učitele gymnázií, učitele SOŠ a SOU, učitele ZUŠ a SUŠ, asistenty pedagoga a vedoucím pedagogickým pracovníkům |
| Lektor: | | Mgr. Miroslav Jiřička, lektorská činnost
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1100 Kč |
| Tematická náplň: | | Seminář prezentuje formativní hodnocení žáků jako “komplexní systém” pedagogické práce, podporující žákovo učení. Seznamuje účastníky se základními principy a klíčovými strategiemi formativního hodnocení a doporučuje vybrané konkrétní praktické techniky do výuky.
Témata:
1. - 2. hodina
- Pedagogická evaluace, školní hodnocení žáků, formy hodnocení, typy hodnocení
- Funkce hodnocení, klíčová úloha hodnocení
- Kriteriální a normativní hodnocení
- Individuální a sociální vztahová norma
- Sumativní a formativní hodnocení (charakteristiky, význam)
- Číselné hodnocení a jeho “problemy”
- Verbální hodnocení
- Zpětná vazba poskytnutá popisným a posuzujícím jazykem
- Co je, a co není, formativní hodnocení
- Proč používat formativní hodnocení?
- Jak používat formativní hodnocení (5 klíčových strategií)
- Hlavní procesy a hlavní činitelé formativního hodnocení
3. - 4. hodina
- Strategie 1 - Cíle učení a kritéria úspěchu
o vzdělávací cíle a plánování výuky
o cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické a osobnostně sociální
o formulace edukačních cílů
o význam edukačních cílů pro výběr výukových metod a organizačních forem výuky
o hodnocení dosažení edukačních cílů
o kritéria a indikátory formativního hodnocení
o “checklisty” a sady kritérií
o kritéria a sumativní hodnocení
o vzdělávací standardy
o Techniky pro závěrečnou reflexi: “minute paper”, “zamlžený bod”
- Strategie 2 - Třídní diskuse a důkazy o učení
o Vedení třídního dialogu
o Techniky vedení třídního dialogu: “žádné ruce nahoře”, “čas na přemýšlení”, “promysli-prober-vyslov”, “hromadné hlasování”
o Kladení otázek ve výuce, druhy otázek, otázky a rozvíjení myšlení “nižšího a vyššího řádu”
o Techniky práce s otázkami: “práce s tichem”, “otázky k četbě”, “křeslo pro hosta”, “20 otázek”, “otázka a odpověď”, “kvízové piškvorky”, “nějaké otázky”, “otázky pro interview”, “vyptejte se své třídy”, “krabice otázek”, “brainstorming”
5. - 6. hodina
- Strategie 3 - Poskytování zpětné vazby
o Zpětná vazba informativní, zpětná vazba hodnotící a nehodnotící
o Zpětná vazba - cíle, funkce, typy, základní principy a doporučený postup poskytování
o Zpětná vazba a chyba
o Techniky práce s chybou: “tečky na konci řádku”, “třídění chyb”
o Okamžitá zpětná vazba
o Techniky pro okamžitou zpětnou vazbu: “zeleno – červená karta”, “barevné kelímky”, “semafor”, “kartičky s odpověďmi”, “stíratelná tabulka”
o Verifikace a elaborace
o Zpětná vazba s časovou prodlevou
o Zpětná vazba v dlouhodobém horizontu
o Žákovské portfolio (význam, druhy, obsah, způsob práce s portfoliem)
o Vysvědčení formou slovního hodnocení
o Slovní hodnocení - zásady (příklady slovního hodnocení, ukázky z praxe)
- Strategie 4 - Vzájemné hodnocení
o Kolaborace a kooperace
o 5 podmínek kooperativního učení
o Podstata kooperativního učení,
o Kooperace a hodnocení
o Vrstevnické hodnocení – význam, podmínky, pravidla
o Techniky vrstevnického hodnocení: “uznání – otázka”, “vzájemné hodnocení pravopisných cvičení”, “technika A-B-C”, “C3B4ME”, “učitelovi pomocníci”, “vrstevnické hodnocení domácích úkolů”, “dvě hvězdičky a jedno přání”
- Strategie 5 - Sebehodnocení
o Sebehodnocení a autonomní hodnocení
o Fáze: žákův výkon, žákova reflexe, žákova metareflexe, učitelova metareflexe
o Otázky pro žákovu reflexi a metareflexi
o Techniky sebehodnocení: “pohyby”, “grafické symboly”, “jedna věta na závěr hodiny/aktivity”, “hodnotící komunikativní kruh”, “sebehodnotící listy”
V souladu s Rámcem profesních kvalit učitele jde o utváření a rozvíjení kompetencí v oblasti - Procesy učení (Učitel používá takové výukové strategie, které umožňují každému žákovi porozumět probírané látce, osvojit si žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení a poznávání.)
a zejména pak v oblasti Hodnocení práce žáků (Učitel hodnotí tak, aby žák získal dostatek informací pro své další učení a aby se učil sebehodnocení.)
Učitel:
4.1 hodnotí procesy učení - poskytuje průběžnou popisnou zpětnou vazbu (zaměřenou na směřování k cílům) k učebním činnostem a k chování žáků, hodnotí postup, míru úsilí, zájem, úroveň spolupráce apod;
4.2 hodnotí výsledky učení, tj. míru dosahování kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje i hodnoty) s ohledem na individuální možnosti žáků a vzhledem k očekávaným výsledkům;
4.3 zprostředkovává žákům předem kritéria hodnocení, případně jim umožňuje podílet se na jejich vytváření;
4.4 využívá různých forem hodnocení podporujících zejména vnitřní motivaci žáků k učení;
4.5 vede žáky k přebírání zodpovědnosti za vlastní učení, u žáků rozvíjí dovednost sebehodnocení a vzájemného hodnocení s oporou o předem známá kritéria. |
| Poznámka: | | |