| Stručný obsah: | | 1. Sebepoznávání a sebereflexe
a. Spektrum osobnosti, souznění polarit (příkladové zpracování v diskusi: extrovertní-introvertní rysy)
b. Test temperamentu (obecné vlastnosti-relativizace negativ a pozitiv, doplňování polarit, bezpředsudkové vnímání)
c. Tvorba vlastního sebeobrazu (mapování vlastní osobnosti, znalost silných a slabých stránek)
• Pracovní list „Kdo jsem“ (vlastnosti, hodnoty, role, prožitky, postoje)
• Pracovní list „Odlišné a společné“ (předsudky, sympatie, projekce, inspirace)
d. Prožitková technika „Zaměřování“ (vnímání prostředí, těla, emocí)
e. Změna starého devalvujícího vzorce představ o své osobnosti
• imaginací
• zapojením racionálně volních mechanismů (stanovení cílů a plánu postupu změn)
Výstup: Písemné zpracování vlastního sebeobrazu a návrh konkrétního postupu k dosažení změn v následujícím období (dny, týdny, měsíc)
Časová dotace: Teoretický vstup: 30 minut
Sebezkušenostní aktivita: 40 minut
Reflexe aktivity: 40 minut
2. Komunikace a spolupráce
a. Komunikační typy osobnosti
b. Test komunikačních schopností (speciální schopnosti-vyjadřování emocí, důvěryhodnost, sebeotevření, přijetí různorodostí)
c. Metody efektivní komunikace jako nástroj proti manipulaci (poskytování zpětné vazby, schopnost aktivního naslouchání a přijetí emocí, zvládání kritiky, dovednost asertivně odmítnout i žádat)
d. Hry podporující spolupráci, vzájemné porozumění a přijetí
Výstup: Dramatizace-rozhovor čtyř komunikačních typů (role rodičů, učitele a dítěte)
Časová dotace: Teoretický vstup: 60 minut
Sebezkušenostní aktivita: 50 minut
Reflexe aktivity: 50 minut
3. Syndrom vyhoření a jeho prevence
a. Mechanismus působení stresu v syndromu vyhoření
b. Zásady psychohygieny a zdroje klidu
c. Využití eustresorů v prevenci syndromu vyhoření
d. Praktický nácvik metod kontroly nad stresem (progresivní relaxace, cvičení na kontrolu dechu)
e. Deset praktických kroků prevence syndromu vyhoření
Výstup: Pracovní list-písemná analýza vlastních eustresorů a plán odpočinkových činností
Časová dotace: Teoretický vstup: 40 minut
Sebezkušenostní aktivita: 30 minut
Reflexe aktivity: 20 minut
|
| Tematická náplň: | | 1. Sebepoznávání a sebereflexe
a. Spektrum osobnosti, souznění polarit (příkladové zpracování v diskusi: extrovertní-introvertní rysy)
b. Test temperamentu (obecné vlastnosti-relativizace negativ a pozitiv, doplňování polarit, bezpředsudkové vnímání)
c. Tvorba vlastního sebeobrazu (mapování vlastní osobnosti, znalost silných a slabých stránek)
• Pracovní list „Kdo jsem“ (vlastnosti, hodnoty, role, prožitky, postoje)
• Pracovní list „Odlišné a společné“ (předsudky, sympatie, projekce, inspirace)
d. Prožitková technika „Zaměřování“ (vnímání prostředí, těla, emocí)
e. Změna starého devalvujícího vzorce představ o své osobnosti
• imaginací
• zapojením racionálně volních mechanismů (stanovení cílů a plánu postupu změn)
Výstup: Písemné zpracování vlastního sebeobrazu a návrh konkrétního postupu k dosažení změn v následujícím období (dny, týdny, měsíc)
Časová dotace: Teoretický vstup: 30 minut
Sebezkušenostní aktivita: 40 minut
Reflexe aktivity: 40 minut
2. Komunikace a spolupráce
a. Komunikační typy osobnosti
b. Test komunikačních schopností (speciální schopnosti-vyjadřování emocí, důvěryhodnost, sebeotevření, přijetí různorodostí)
c. Metody efektivní komunikace jako nástroj proti manipulaci (poskytování zpětné vazby, schopnost aktivního naslouchání a přijetí emocí, zvládání kritiky, dovednost asertivně odmítnout i žádat)
d. Hry podporující spolupráci, vzájemné porozumění a přijetí
Výstup: Dramatizace-rozhovor čtyř komunikačních typů (role rodičů, učitele a dítěte)
Časová dotace: Teoretický vstup: 60 minut
Sebezkušenostní aktivita: 50 minut
Reflexe aktivity: 50 minut
3. Syndrom vyhoření a jeho prevence
a. Mechanismus působení stresu v syndromu vyhoření
b. Zásady psychohygieny a zdroje klidu
c. Využití eustresorů v prevenci syndromu vyhoření
d. Praktický nácvik metod kontroly nad stresem (progresivní relaxace, cvičení na kontrolu dechu)
e. Deset praktických kroků prevence syndromu vyhoření
Výstup: Pracovní list-písemná analýza vlastních eustresorů a plán odpočinkových činností
Časová dotace: Teoretický vstup: 40 minut
Sebezkušenostní aktivita: 30 minut
Reflexe aktivity: 20 minut
SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE (ZNALOST SILNÝCH A SLABÝCH STRÁNEK)
Poskytnout možnost hlubšího sebepoznání.
Zviditelnit ty stránky osobnosti, které vedou k prosperitě.
Pochopit své slabiny a naučit se s nimi nakládat.
Umožnit přijetí vlastní osobnosti jako harmonického celku s respektem v celé šíři různorodých projevů a naučit se ji tvořivě využívat a rozvíjet.
Prožitkovým cvičením a praktickým nácvikem přispět k rozvoji emočního intelektu, zvyšujícího profesní kompetence učitele.
SPOLUPRÁCE A KOMUNIKACE
Naučit se sebedůvěru využívat pro nekonfliktní spolupráci ve vztahu s různorodými typy osobností, a to i v zátěžových situacích.
Povýšit sebepřijetí a opravdovost v projevech na respekt k druhým, nestrannost a nadhled v synergii vztahů.
Umožnit prožitek, že osobní prosperitu máme ve vlastních rukou a jsme zodpovědni za vývoj i za kvalitu našich vztahů
Naučit se vícevrstevnému vnímání formou hraní rolí.
Na základě vlastních zkušeností a prožitků si osvojit metody přístupu k dětem v praxi MŠ, které budou podporovat zdravý vývoj jejich osobnosti, budou podporou jejich sebedůvěry a kreativity.
Osvojit si základní asertivní metody komunikace, které umožní v praxi vztahů minimalizovat konflikty a nedorozumění v celé šíři spektra polarit charakterů, vlastností, hodnot a rolí komunikačních partnerů.
Nabýt jistotu v náročnějších komunikačních situacích a reagovat konstruktivně (kritika, odmítnutí, osobní útoky).
PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ
Odhalit sebedestrukční mechanismy vlastního jednání, které podmiňují vznik syndromu vyhoření
• Naučit se podporovat vlastní rovnováhu a dodržovat základní psychohygienické zásady
• Osvojit si metody obnovování duševní rovnováhy.
Metody práce:
• Výklad, diskuse a rozbor příkladových situací z praxe
• Testy, doplňování pracovních listů, písemná tvůrčí cvičení-úkoly
• Vizualizace, projekce, kresba
• Skupinové hry, dramatizace (ilustrace problematiky, prožitková forma zvládnutí tematiky)
- Hledání vztahu k technice
- Objevování estetické a dekorativní hodnoty daného materiálu
- Komplexním cílem je praktický nácvik všech dovedností, technik, postupů, a způsobů zpracování materiálu.
|