| Kód akce: | | 0202413 |
| Název akce: | | Využití metod kritického myšlení pro rozvoj předčtenářské gramotnosti |
| Termín konání: | | 31. 2021 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Špindlerova 1167, Ústí nad Orlicí |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Kritické myšlení je schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou.
Něco vědět či umět znamená, že také vím jak se znalost či dovednost používá a že jí také použít dokáži.
I špatné řešení je pozitivum, jelikož mi ukáže najít to správné, protože cesta poznání je důležitější než poznání samo.
Praktický seminář s dílnou zaměřený na seznámení s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení (KM), jeho využití a přínos pro rozvoj funkční, především čtenářské gramotnosti (předčtenářské) v předškolním vzdělávání.
Přiblíží učitelům konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřeném, ale provázaném celku
efektivního systému snadno použitelného přímo v mateřských školách s důrazem na přímé prožití činností a aktivit (např. při práci s knihou, vyprávěním, příběhem i pohádkou atd.) a jejich následnou analýzu.
Obsah semináře reaguje na potřeby současné informační společnosti a jeho hlavním cílem je, aby se děti staly samostatnými mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví a cítí lásku k vědění a zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.
Obsah témata:
I. část Základní rámec vzdělávacího programu třífázový cyklus učení (EUR)
- evokace každé učení začíná tím, že si děti uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň se formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď
- uvědomění si významu informací konfrontace původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, pohádka, pokusy
);
- reflexe děti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s ostatními, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu
II. část Představené metody
- párové sdílení
- řízené čtení s předvídáním (v mnoha různých variantách)
- volné kreslení
- brainstorming
- myšlenkové mapy
- bod zlomu
- Vénnův diagram
- plánování pozpátku
- rybí kost
|
| Doporučeno pro: | | učitele MŠ |
| Lektor: | | Kateřina Věrtelářová, ředitelka soukromé MŠ
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Kritické myšlení je schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou.
Něco vědět či umět znamená, že také vím jak se znalost či dovednost používá a že jí také použít dokáži.
I špatné řešení je pozitivum, jelikož mi ukáže najít to správné, protože cesta poznání je důležitější než poznání samo.
Praktický seminář s dílnou zaměřený na seznámení s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení (KM), jeho využití a přínos pro rozvoj funkční, především čtenářské gramotnosti (předčtenářské) v předškolním vzdělávání.
Přiblíží učitelům konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřeném, ale provázaném celku
efektivního systému snadno použitelného přímo v mateřských školách s důrazem na přímé prožití činností a aktivit (např. při práci s knihou, vyprávěním, příběhem i pohádkou atd.) a jejich následnou analýzu.
Obsah semináře reaguje na potřeby současné informační společnosti a jeho hlavním cílem je, aby se děti staly samostatnými mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví a cítí lásku k vědění a zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.
Obsah témata:
I. část Základní rámec vzdělávacího programu třífázový cyklus učení (EUR)
- evokace každé učení začíná tím, že si děti uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň se formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď
- uvědomění si významu informací konfrontace původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, pohádka, pokusy
);
- reflexe děti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s ostatními, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu
II. část Představené metody
- párové sdílení
- řízené čtení s předvídáním (v mnoha různých variantách)
- volné kreslení
- brainstorming
- myšlenkové mapy
- bod zlomu
- Vénnův diagram
- plánování pozpátku
- rybí kost
Cílem vzdělávacího programu je seznámit učitele s efektivním systémem metod, technik a strategií a podpořit je při jejich zavádění do výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Během kurzu si učitelé všechny nabízené metody, a i třífázový model učení vyzkouší a budou společně hledat výhody a limity takto pojaté výuky.
Dílčí cíle vzdělávacího programu:
- jak promyšlené a strukturované učení vede děti k rozvíjení samostatného myšlení dětí, a jak přispívá k podnícení potřeby i schopnosti celoživotního vzdělávání, tvořivého přístupu k novým situacím, schopnosti spolupracovat a respektovat názory druhých
- jak probíhá aktivní učení odehrávající se ve fázích evokace uvědomění si významu informací reflexe
- jak se mění učitelovo postavení v procesu výchovy a učení, a k jaké změně dochází v komunikaci mezi učitelem a dětmi a mezi dětmi navzájem (učitel není nositelem pravdy, učitel je průvodce, dítě je partner)
- jak KM ovlivňuje a zohledňuje skutečné zájmy a potřeby každého dítěte
- jak využít celé škály kooperativních metod, které kladou důraz na spolupráci dětí i učitelů
- jak KM ovlivňuje rozvoj gramotností, především předčtenářské gramotnosti
- jak otevřít třídu, školu (učící se společenství) novým nápadům a netradičním řešením
|
| Poznámka: | | Seminář je vhodný do šablon OP VVV.
|