| Kód akce: | | 1656211 |
| Název akce: | | Jak nevyhořet-webinář |
| Termín konání: | | Od 12. 2021 do 13.května 2021 od 13:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | on-line forma |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Seminář nabídne možnosti, jak pracovat s časem, aby učitelé na úkor práce nešidili sami sebe a své blízké.
1.Teoretická část: Příčiny vyhoření, Prevence vyhoření, Zvládání stavu již existujících potíží.
V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější problémy spojené s daným tématem, ty jsou pak pro lepší vhled a pochopení zařazeny do hlubšího kontextu a ponechány účastníkům k řízené a obohacující diskusi.
Nároky na učitele, stres v učitelské profesi
Typy osobnosti učitelů, jejich charakteristika a rizika z hlediska burn-out syndromu
Symptomy burn-out syndromu (vyhoření)(4 hodiny)
2. Zážitková část: Praktické tipy na zvládání různých situací a běžných problémů. Účastníci mají možnost pracovat skupinově, ve dvojicích i individuálně. Zaměří se i na rozpoznání a řešení osobních pocitů a praktických situací, které mohou psychohygienu komplikovat.
Učitelé ve školách často narážejí na problém s časovým tlakem. Chybí jim čas na relaxaci a odpočinek. Čím jsme unavenější, tím menší výkon máme, méně toho zvládáme, často potom také reagujeme neadekvátně dané situaci. (4 hodiny)
Aktivity:
Metafora skladu – tato technika vede učitele k tomu, aby dokázali rozpoznat svoje potřeby (co nabízím a co je potřeba doplňovat) od potřeb žáků (rodičů, kolegů).
Zdroje pohody – učitelé si prostřednictvím několika technik zvědomí, jaké zdroje využívají k doplňování vlastního skladu.
Péče sama o sebe – v rámci této aktivity se učitelé seznámí s technikami, které mohou využívat pro zpřítomnění sebe, pro zklidnění a uvolnění napětí a stresu. Techniky jsou časově nenáročné, je možné je v praxi realizovat v průběhu přestávky mezi vyučovacími hodinami nebo společně s dětmi v průběhu samotného vyučování (zklidnění přes tělo, rytmické zklidnění, rozvíjení kreativity, vybavování příjemných zážitků pomocí imaginace).
Podpora učitele – pedagogové si vytvoří zkušenost s přijímáním ocenění, uznání a poděkování. Budou mít možnost sami sebe v bezpečném prostředí pochválit.
Všechny tyto aktivity lze realizovat se žáky ve skupině v doprovodu pedagoga, který tento seminář absolvoval a má vlastní sebezkušenost s výše zmiňovanými aktivitami.
|
| Doporučeno pro: | | pedagogy SŠ a VOŠ, pedagogy volného času, vychovatele |
| Lektor: | | Mgr. Helena Wiesenbergová,
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Seminář nabídne možnosti, jak pracovat s časem, aby učitelé na úkor práce nešidili sami sebe a své blízké.
1.Teoretická část: Příčiny vyhoření, Prevence vyhoření, Zvládání stavu již existujících potíží.
V teoretické části jsou shrnuty nejdůležitější problémy spojené s daným tématem, ty jsou pak pro lepší vhled a pochopení zařazeny do hlubšího kontextu a ponechány účastníkům k řízené a obohacující diskusi.
Nároky na učitele, stres v učitelské profesi
Typy osobnosti učitelů, jejich charakteristika a rizika z hlediska burn-out syndromu
Symptomy burn-out syndromu (vyhoření)(4 hodiny)
2. Zážitková část: Praktické tipy na zvládání různých situací a běžných problémů. Účastníci mají možnost pracovat skupinově, ve dvojicích i individuálně. Zaměří se i na rozpoznání a řešení osobních pocitů a praktických situací, které mohou psychohygienu komplikovat.
Učitelé ve školách často narážejí na problém s časovým tlakem. Chybí jim čas na relaxaci a odpočinek. Čím jsme unavenější, tím menší výkon máme, méně toho zvládáme, často potom také reagujeme neadekvátně dané situaci. (4 hodiny)
Aktivity:
Metafora skladu – tato technika vede učitele k tomu, aby dokázali rozpoznat svoje potřeby (co nabízím a co je potřeba doplňovat) od potřeb žáků (rodičů, kolegů).
Zdroje pohody – učitelé si prostřednictvím několika technik zvědomí, jaké zdroje využívají k doplňování vlastního skladu.
Péče sama o sebe – v rámci této aktivity se učitelé seznámí s technikami, které mohou využívat pro zpřítomnění sebe, pro zklidnění a uvolnění napětí a stresu. Techniky jsou časově nenáročné, je možné je v praxi realizovat v průběhu přestávky mezi vyučovacími hodinami nebo společně s dětmi v průběhu samotného vyučování (zklidnění přes tělo, rytmické zklidnění, rozvíjení kreativity, vybavování příjemných zážitků pomocí imaginace).
Podpora učitele – pedagogové si vytvoří zkušenost s přijímáním ocenění, uznání a poděkování. Budou mít možnost sami sebe v bezpečném prostředí pochválit.
Všechny tyto aktivity lze realizovat se žáky ve skupině v doprovodu pedagoga, který tento seminář absolvoval a má vlastní sebezkušenost s výše zmiňovanými aktivitami.
Cílem semináře je seznámit učitele s psychohygienou a možnostmi, jak šetřit energii, jak pracovat s časem, jak řešit časový tlak. Dále pak, jak si ošetřit, aby práce nenarušovala soukromí. |
| Poznámka: | | Seminář je vhodný do šablon OP VVV.
Seminář proběhne online formou přes Microsoft Teams ve dvou dnech v těchto časech: 13:00-14:30, 15:00-16:30 hod.
V případě účasti na webináři je odkaz k připojení určen POUZE přihlášenému účastníkovi a je vázán na úhradu účastnického poplatku. Ředitel školy, školského zařízení a účastník se zavazují, že zajistí, aby přenos webináře nebyl veřejný a byla tak zajištěna autorská práva přednášejících. |