| Kód akce: | | 1602121 |
| Název akce: | | Rozeznání manipulace a obrana proti ní |
| Termín konání: | | 5. 2021 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Manipulace a záměry jejího používání
•popis co je manipulace (přednáška, cvičení: věty které jsou manipulativní a které ne)
•popis vlastní manipulace s druhými (pokud je)
•jak manipulují děti, jak manipulují dospělí
Proč někdo manipuluje?
•rodinné zázemí, manipulace od dětí různých věkových skupin (přednáška, diskuse)
•obranné mechanismy (přednáška, diskuse)
Emoce v manipulaci
•strach, vina, předávání zodpovědnosti, strach, pocity méněcennosti – vysvětlení na konkrétních příkladech z praxe, jak tyto emoce vznikají a jak díky nim manipulátoři manipulují (přednáška, příklady z praxe)
•emoce jako zbraně manipulátorů – jak emoce vznikají a jak je ovlivnit (techniky z kognitivně behaviorální psychoterapie)
Typologie manipulátorů
•rozeznání různých druhů manipulátorů u dětí a dospělých (přednáška, diskuse)
•psychopatie a poruchy osobnosti (přednáška a diskuse)
Taktiky manipulátorů
•práce se seznamem taktika manipulátorů (práce v menších skupinách, popis těchto taktik a uvedení konkrétních příkladů z praxe)
Komunikační styly
•asertivní styl
•agresivní styl
•pasivní styl
•manipulativní styl
(test komunikačních stylů: identifikace svého stylu v krizi, zvládání ostatních stylů u sebe a ostatních
Hranice v manipulace a odmítnutí manipulativního chování
•trénink diplomatického nastavení hranic, říkání „NE“ jak dětem, tak dospělým
•pojmenování manipulační hry a konstruktivní kritika a její nácvik
Kontramanipulace
•pravidla komunikace s manipulátorem (seznam pravidel a skupinové probrání)
•kontramanipulační reakce a jejich praktický nácvik v modelových situacích (seznam kontramanipulačních vět a seznam situací, kde je můžeme použít, tvorba dalších situací z praxe, modelové situace)
•trénink slovní pohotovosti
Posilování odolnosti vůči manipulaci
•Pojmenování hry a posílení vlastní jistoty (cvičení: vnitřní analýza silných stránek, slabých stránek a cvičení: kompetence pedagoga a jak je využít)
|
| Doporučeno pro: | | pedagogy všech typů škol a školských zařízení |
| Lektor: | | Mgr. Zdeňka Tmějová,
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1500 Kč |
| Tematická náplň: | | Manipulace a záměry jejího používání
•popis co je manipulace (přednáška, cvičení: věty které jsou manipulativní a které ne)
•popis vlastní manipulace s druhými (pokud je)
•jak manipulují děti, jak manipulují dospělí
Proč někdo manipuluje?
•rodinné zázemí, manipulace od dětí různých věkových skupin (přednáška, diskuse)
•obranné mechanismy (přednáška, diskuse)
Emoce v manipulaci
•strach, vina, předávání zodpovědnosti, strach, pocity méněcennosti – vysvětlení na konkrétních příkladech z praxe, jak tyto emoce vznikají a jak díky nim manipulátoři manipulují (přednáška, příklady z praxe)
•emoce jako zbraně manipulátorů – jak emoce vznikají a jak je ovlivnit (techniky z kognitivně behaviorální psychoterapie)
Typologie manipulátorů
•rozeznání různých druhů manipulátorů u dětí a dospělých (přednáška, diskuse)
•psychopatie a poruchy osobnosti (přednáška a diskuse)
Taktiky manipulátorů
•práce se seznamem taktika manipulátorů (práce v menších skupinách, popis těchto taktik a uvedení konkrétních příkladů z praxe)
Komunikační styly
•asertivní styl
•agresivní styl
•pasivní styl
•manipulativní styl
(test komunikačních stylů: identifikace svého stylu v krizi, zvládání ostatních stylů u sebe a ostatních
Hranice v manipulace a odmítnutí manipulativního chování
•trénink diplomatického nastavení hranic, říkání „NE“ jak dětem, tak dospělým
•pojmenování manipulační hry a konstruktivní kritika a její nácvik
Kontramanipulace
•pravidla komunikace s manipulátorem (seznam pravidel a skupinové probrání)
•kontramanipulační reakce a jejich praktický nácvik v modelových situacích (seznam kontramanipulačních vět a seznam situací, kde je můžeme použít, tvorba dalších situací z praxe, modelové situace)
•trénink slovní pohotovosti
Posilování odolnosti vůči manipulaci
•Pojmenování hry a posílení vlastní jistoty (cvičení: vnitřní analýza silných stránek, slabých stránek a cvičení: kompetence pedagoga a jak je využít)
Tento seminář pomůže pedagogům všech úrovní rozpoznat manipulaci jak u dětí, tak u dospělých. Budou mít přehled o různých typech manipulátorů, jejich taktikách. Identifikují si i vlastní inklinaci k některým typům manipulace a nahradí ji konstruktivnějším stylem. Naučí se konstruktivně reagovat na manipulaci, dostanou techniky zvládání emocí a práci sami se sebou. Naučí se stanovovat hranice v konkrétních situacích, pojmenovávat manipulační hru ať je již u kohokoli a přerušit ji. Naučí se diplomatické ne a určení hranic v komunikaci. Natrénují slovní pohotovost v komunikaci, kde se objeví manipulace. Uvědoměním si posílí své silné stránky a kompetence pedagoga. Vnitřně posílí svou vnitřní stabilitu. |
| Poznámka: | | |