| Stručný obsah: | | Kritické myšlení je schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou.
Něco vědět či umět znamená, že také vím jak se znalost či dovednost používá a že jí také použít dokáži.
I špatné řešení je pozitivum, jelikož mi ukáže najít to správné, protože cesta poznání je důležitější než poznání samo.
Praktický seminář s dílnou zaměřený na seznámení s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení (KM), jeho využití a přínos pro rozvoj funkční, především čtenářské gramotnosti (předčtenářské) v předškolním vzdělávání.
Přiblíží učitelům konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřeném, ale provázaném celku
efektivního systému snadno použitelného přímo v mateřských školách s důrazem na přímé prožití činností a aktivit (např. při práci s knihou, vyprávěním, příběhem i pohádkou atd.) a jejich následnou analýzu.
Obsah semináře reaguje na potřeby současné informační společnosti a jeho hlavním cílem je, aby se děti staly samostatnými mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví a cítí lásku k vědění a zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.
Obsah - témata:
I. část Základní rámec vzdělávacího programu - třífázový cyklus učení (EUR):
- evokace - každé učení začíná tím, že si děti uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň se formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď;
- uvědomění si významu informací - konfrontace původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, pohádka, pokusy);
- reflexe - děti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s ostatními, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu;
II. část Představené metody:
- párové sdílení;
- řízené čtení s předvídáním (v mnoha různých variantách);
- volné kreslení;
- brainstorming;
- myšlenkové mapy;
- bod zlomu;
- Vénnův diagram;
- plánování pozpátku;
- rybí kost
|
| Tematická náplň: | | Kritické myšlení je schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou.
Něco vědět či umět znamená, že také vím jak se znalost či dovednost používá a že jí také použít dokáži.
I špatné řešení je pozitivum, jelikož mi ukáže najít to správné, protože cesta poznání je důležitější než poznání samo.
Praktický seminář s dílnou zaměřený na seznámení s programem Čtením a psaním ke kritickému myšlení (KM), jeho využití a přínos pro rozvoj funkční, především čtenářské gramotnosti (předčtenářské) v předškolním vzdělávání.
Přiblíží učitelům konkrétní praktické metody, techniky a strategie sestavené v otevřeném, ale provázaném celku
efektivního systému snadno použitelného přímo v mateřských školách s důrazem na přímé prožití činností a aktivit (např. při práci s knihou, vyprávěním, příběhem i pohádkou atd.) a jejich následnou analýzu.
Obsah semináře reaguje na potřeby současné informační společnosti a jeho hlavním cílem je, aby se děti staly samostatnými mysliteli, kteří se dokážou na věci dívat z různých úhlů pohledu, jsou zvídaví a cítí lásku k vědění a zodpovědnost za svět, ve kterém žijí.
Obsah - témata:
I. část Základní rámec vzdělávacího programu - třífázový cyklus učení (EUR):
- evokace - každé učení začíná tím, že si děti uvědomí a slovy vyjádří, co sami vědí nebo co si myslí, že vědí, o předloženém tématu, zároveň se formulují i nejasnosti a otázky, které k tématu mají a na které budou hledat v další fázi odpověď;
- uvědomění si významu informací - konfrontace původního konceptu daného tématu se zdrojem nových informací, názorů, nově formulovaných souvislostí (text, film, vyprávění, pohádka, pokusy);
- reflexe - děti přeformulují své chápání tématu pod vlivem nových informací i diskusí s ostatními, uvědomí si, co nového se naučili, které z původních představ se jim potvrdily, které naopak vyvrátili, uvědomí si i názory a postoje druhých lidí (spolužáků, učitele) k tématu;
II. část Představené metody:
- párové sdílení;
- řízené čtení s předvídáním (v mnoha různých variantách);
- volné kreslení;
- brainstorming;
- myšlenkové mapy;
- bod zlomu;
- Vénnův diagram;
- plánování pozpátku;
- rybí kost.
Cílem vzdělávacího programu je seznámit učitele s efektivním systémem metod, technik a strategií a podpořit je při jejich zavádění do výchovně vzdělávacího procesu v mateřské škole. Během kurzu si učitelé všechny nabízené metody, a i třífázový model učení vyzkouší a budou společně hledat výhody a limity takto pojaté výuky.
Dílčí cíle vzdělávacího programu:
- jak promyšlené a strukturované učení vede děti k rozvíjení samostatného myšlení dětí, a jak přispívá k podnícení potřeby i schopnosti celoživotního vzdělávání, tvořivého přístupu k novým situacím, schopnosti spolupracovat a respektovat názory druhých;
- jak probíhá aktivní učení odehrávající se ve fázích evokace - uvědomění si významu informací - reflexe;
- jak se mění učitelovo postavení v procesu výchovy a učení, a k jaké změně dochází v komunikaci mezi učitelem a dětmi a mezi dětmi navzájem (učitel není nositelem pravdy, učitel je průvodce, dítě je partner);
- jak KM ovlivňuje a zohledňuje skutečné zájmy a potřeby každého dítěte;
- jak využít celé škály kooperativních metod, které kladou důraz na spolupráci dětí i učitelů;
- jak KM ovlivňuje rozvoj gramotností, především předčtenářské gramotnosti;
- jak otevřít třídu, školu (učící se společenství) novým nápadům a netradičním řešením
|