| Kód akce: | | 1623141 |
| Název akce: | | Řešení konfliktů pomocí nenásilné komunikace |
| Termín konání: | | 13. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Seminář je zaměřený na řešení konfliktů mezi pedagogy a žáky, pedagogy a rodiči, nebo mezi žáky samotnými, pomocí technik konstruktivní a nenásilné komunikace. Účastníci se seznámí se základy nenásilné komunikace dle M. B. Rosenbergera a vyzkouší si praktické dovednosti pro řešení konfliktu pomocí videotréningu na konkrétních příkladech z vlastní praxe.
Obsah – témata:
Základy teorie komunikace
- komunikace jako proces, cíle komunikace a základní lidské potřeby
- teorie potřeb podle různých autorů (D. Rock, A. Maslow, Z. Matějček)
- proces vnímání, faktory ovlivňující vnímání
- základní komunikační axiomy dle P. Watzlawicka
- věcná a vztahová komunikace, aktuální významné studie zabývající se komunikací
- komunikace dle M. B. Rosenbergera
- typy konfliktů a jejich řešení – konflikt management ve školním prostředí
Nenásilná komunikace
- čtyři složky nenásilné komunikace – pozorování, pocity, potřeby, prosba
- pozorování bez hodnocení včetně nácviku dovedností
- rozpoznávání a vyjadřování pocitů včetně nácviku dovedností (slovní zásoba pro pocity, vyjadřování a přijímání odpovědnosti za své pocity)
- formulování prosby, žádost o zpětnou vazbu, prosba versus rozkaz
- empatie – parafrázování, naslouchání, přijímání a vyjádření vzteku
- překonávání překážek v komunikaci s žáky a dospívajícími
- uplatnění nenásilné komunikace při práci pedagoga (pedagog - žák, pedagog - rodič, žák – žák)
- příklady z praxe účastníků semináře, reflexe |
| Doporučeno pro: | | učitele ZŠ, SŠ, Gy, SOŠ a SOU, vychovatele ŠD a ŠK, pedagogy volného času a školní metodiky prevence |
| Lektor: | | Mgr. et Mgr. Jakub Vlach, SVČ Praha
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Seminář je zaměřený na řešení konfliktů mezi pedagogy a žáky, pedagogy a rodiči, nebo mezi žáky samotnými, pomocí technik konstruktivní a nenásilné komunikace. Účastníci se seznámí se základy nenásilné komunikace dle M. B. Rosenbergera a vyzkouší si praktické dovednosti pro řešení konfliktu pomocí videotréningu na konkrétních příkladech z vlastní praxe.
Obsah – témata:
Základy teorie komunikace
- komunikace jako proces, cíle komunikace a základní lidské potřeby
- teorie potřeb podle různých autorů (D. Rock, A. Maslow, Z. Matějček)
- proces vnímání, faktory ovlivňující vnímání
- základní komunikační axiomy dle P. Watzlawicka
- věcná a vztahová komunikace, aktuální významné studie zabývající se komunikací
- komunikace dle M. B. Rosenbergera
- typy konfliktů a jejich řešení – konflikt management ve školním prostředí
Nenásilná komunikace
- čtyři složky nenásilné komunikace – pozorování, pocity, potřeby, prosba
- pozorování bez hodnocení včetně nácviku dovedností
- rozpoznávání a vyjadřování pocitů včetně nácviku dovedností (slovní zásoba pro pocity, vyjadřování a přijímání odpovědnosti za své pocity)
- formulování prosby, žádost o zpětnou vazbu, prosba versus rozkaz
- empatie – parafrázování, naslouchání, přijímání a vyjádření vzteku
- překonávání překážek v komunikaci s žáky a dospívajícími
- uplatnění nenásilné komunikace při práci pedagoga (pedagog - žák, pedagog - rodič, žák – žák)
- příklady z praxe účastníků semináře, reflexe
Cílem vzdělávacího programu je seznámit účastníky se zásadami vedení konstruktivistického rozhovoru a získat dovednosti pro hledání věcného obsahu, řešení a ukončení konfliktu. Pomocí technik nenásilné komunikace a videotréningu naučit pedagogy odlišit pozorování od hodnocení, vyjádřit své pocity, potřeby i prosbu, odhalit vztahovou „válku“ a ukončit ji, pátrat po porozumění a dojít ke vzájemné dohodě. |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |