| Stručný obsah: | | Zavádění formativního hodnocení – úvodní seminář
Cílem úvodního semináře k formativnímu hodnocení je, aby účastník odcházel s tím, že rozumí tomu, co je hodnocení ve formativní funkci a jaký má dopad na učení žáků.
Obsahem semináře je
- vyjasnění pojmu formativní hodnocení,
- co formativní hodnocení je a co není, tedy vyvrácení některých mýtů, které kolem formativního hodnocení panují
- co formativní hodnocení přináší učitelům i žákům a jaký má dopad na jejich učení,
- představení všech pěti strategií, kterými je formativní hodnocení naplňováno.
|
| Tematická náplň: | | V první části semináře si účastníci vyjasní pojem formativní hodnocení, tedy na jakých principech je formativní hodnocení založeno, co je to formativní hodnocení a jakou má funkci. Dále se zaměříme na to, proč formativní hodnocení zavádět, co přináší učitelům i žákům a jaký má vliv na jejich učení. Zaměříme se i na některé mýty a zjednodušené informace, které v souvislosti se zaváděním formativního hodnocení panují. Účastníci sami budou diskutovat o tom, jak své žáky hodnotí a jakou roli hraje hodnocení v jejich vlastní výuce.
V druhé části semináře se pak účastníci seznámí se strategiemi formativního hodnocení - stanovování a vyjasňování cílů učení a kritérií úspěchu, získávání důkazů o učení, poskytování efektivní zpětné vazby, vzájemné učení žáků, aktivizování žáků k přijetí odpovědnosti za své učení – tedy jakými konkrétními aktivitami a dovednostmi učitel jednotlivé strategie naplňuje.
V závěru se účastníci pokusí reflektovat svoji vlastní výuku a zmapovat, které dovednosti v oblasti formativního hodnocení už mají zvládnuté, případně které aktivity již využívají, a které nikoli.
Součástí semináře jsou i informace o tom, jaké faktory zavádění formativního hodnocení ovlivňují (klima školy, kolegiální podpora pedagogů, škola jako učící se organizace, řízení změny ze strany vedení atd.
|