| Kód akce: | | 0404141 |
| Název akce: | | Čtenářská gramotnost na ZŠ |
| Termín konání: | | 30. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 6 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 9, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Obsah semináře (čtenářské dílny) vychází z požadavků RVP ZV na rozvíjení klíčových kompetencí v rámci ŠVP. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s krásnou literaturou i s odborným a publicistickým textem, vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti. Rozpis obsahu: -Osobnost učitele, motivace, aktivizace žáků a kreativita při práci s textem -Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury konzumní a manipulační -Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání -Čtení s otázkami, čtení s předvídáním, skládankové čtení, učíme se navzájem atd. -Vyhledávání klíčových slov a informací (cenzura, filtr), metoda INSERT atd. |
| Doporučeno pro: | | učitele ZŠ |
| Lektor: | | Mgr. Jarmila Sulovská, didaktička na Katedře českého jazyka a literatury na PF TU v Liberci
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Obsah semináře (čtenářské dílny) vychází z požadavků RVP ZV na rozvíjení klíčových kompetencí v rámci ŠVP. Zohledňuje různé učební strategie žáků, využívá mezipředmětové vztahy, prolínání vzdělávacích oblastí a průřezových témat s předmětem ČJL. Je vytvořen na základě poznatků získaných z odborné literatury, příspěvků z vědeckých konferencí a vlastního pedagogického působení lektorky. Nabízí inspirace, jak pomocí rozmanitých metod motivovat žáky ke čtení, rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost, naučit je pracovat s krásnou literaturou i s odborným a publicistickým textem, vyhledávat klíčové informace a pracovat s nimi. Účastníci si prakticky vyzkoušejí vybrané aktivity spojené s prací s textem a seznámí se některými technikami, jejichž pomocí je možno docílit funkční čtenářské gramotnosti. Rozpis obsahu: -Osobnost učitele, motivace, aktivizace žáků a kreativita při práci s textem -Vytváření čtenářského vkusu, rozlišování hodnotné literatury od literatury konzumní a manipulační -Smysl pro krásu jazyka, rozvíjení estetického cítění – prožitkové vnímání -Čtení s otázkami, čtení s předvídáním, skládankové čtení, učíme se navzájem atd. -Vyhledávání klíčových slov a informací (cenzura, filtr), metoda INSERT atd.
Seznámit učitele s inovativními metodami, postupy a technikami, jejichž pomocí je možno rozvíjet čtenářství a podporovat čtenářskou gramotnost, vytvářet u žáků kladný vztah ke čtení, schopnost porozumění, kritického hodnocení textu, komunikaci s textem, hledání informací v textu a jejich aplikaci v praxi atd. |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |