| Kód akce: | | 0402441 |
| Název akce: | | Číst se naučí každý |
| Termín konání: | | 5. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Špindlerova 1167, Ústí nad Orlicí |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Vzdělávací program je zaměřen na osvojování čtení a práci s textem bez ohledu na charakteristiky žáka. Kromě obecných informací o výuce čtení, jejích úskalích, alternativních postupech při výuce čtení se účastníci seznámí se specifiky osvojování čtení u žáků s lehkou mentální retardací, dyslexií, dysfázií, i dětí nezralých pro výuku čtení.
Přehled témat výuky:
1. Čtenářská pregramotnost, příprava na čtení, omezení při osvojování čtení riziko dyslexie v předškolním věku, nebezpečí selhávání ve výuce čtení. - 1 h
2. Specifika osvojování čtení u žáků s lehkou mentální retardací, dyslexií, dysfázií, žáků pro výuku čtení nezralých. - 1 h
3. Vyučování počátečního čtení metodou analyticko-syntetickou, genetickou a globální. Možnosti a omezení u žáků s rozdílnými předpoklady pro výuku. - 2 h
4. Rozvíjení kognitivních procesů při osvojování čtení. - 1 h
5. Aplikace získaných poznatků při osvojování počátečního čtení praktická ukázka s využitím různých metod vyučování čtení. - 2 h
6. Práce s textem, čtení s porozuměním. - 1 h
|
| Doporučeno pro: | | učitele ZŠ |
| Lektor: | | PaedDr. Olga Zelinková, CSc., MBA, docentka Husitské teologické fakulty UK
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Vzdělávací program je zaměřen na osvojování čtení a práci s textem bez ohledu na charakteristiky žáka. Kromě obecných informací o výuce čtení, jejích úskalích, alternativních postupech při výuce čtení se účastníci seznámí se specifiky osvojování čtení u žáků s lehkou mentální retardací, dyslexií, dysfázií, i dětí nezralých pro výuku čtení.
Přehled témat výuky:
1. Čtenářská pregramotnost, příprava na čtení, omezení při osvojování čtení riziko dyslexie v předškolním věku, nebezpečí selhávání ve výuce čtení. - 1 h
2. Specifika osvojování čtení u žáků s lehkou mentální retardací, dyslexií, dysfázií, žáků pro výuku čtení nezralých. - 1 h
3. Vyučování počátečního čtení metodou analyticko-syntetickou, genetickou a globální. Možnosti a omezení u žáků s rozdílnými předpoklady pro výuku. - 2 h
4. Rozvíjení kognitivních procesů při osvojování čtení. - 1 h
5. Aplikace získaných poznatků při osvojování počátečního čtení praktická ukázka s využitím různých metod vyučování čtení. - 2 h
6. Práce s textem, čtení s porozuměním. - 1 h
Cílem semináře je seznámení účastníků s obtížemi ve výuce čtení u žáků s lehkou mentální retardací, dyslexií, dysfázií, i dětí nezralých pro výuku čtení, upozornit na shodné i rozdílné momenty ve výuce. Kromě informací o různých metodách výuky čtení se budeme zabývat různými postupy při osvojování počátečního čtení i metodách při práci s textem. Východiskem je skutečnost, že každé dítě je schopno osvojit si základy čtení za předpokladu respektování individuálního tempa a potřeb.
Účastník se seznámí:
s různými metodami vyučování čtení
s postupy při výuce počátečního čtení na základě praktických ukázek a cvičení.
Účastník:
si prohloubí poznatky při osvojování počátečního čtení s akcentem na kognitivní procesy
získá základní informace o projevech lehké mentální retardace, dyslexie a dysfázie a omezeních, která z nich vyplývají při výuce čtení
zváží využití uváděných postupů ve třídě (pedagogická intervence, práce asistenta pedagoga) i při reedukaci s ohledem na specifické rysy žáků.
|
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |