| Kód akce: | | 0401441 |
| Název akce: | | Tvořivá literární výchova s prvky dramatické výchovy |
| Termín konání: | | 7. 2023 od 13:00 |
| Rozsah akce: | | 5 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Špindlerova 1167, Ústí nad Orlicí |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Působení literárních žánrů je dlouhodobé a neomezující. Využití literárních ukázek vede k uplatnění námětů a her rozvíjejících tvořivé myšlení. V předčtenářské etapě vnímá dítě pouze poslechem, ale literární žánr má účinky na představivost a fantazii dítěte, na rozvoj všech strukturálních složek jedince. Literatura napomáhá víře, že mnohé se dá v životě zvládnout a tvořivě řešit.
Přehled témat výuky
Tématicky je seminář zaměřen na Hry se zvířaty (živočichy). Základem je využití hry jako prostředku pro rozvoj poznávacích procesů dítěte, pro posilování jeho sebevědomí a současně sebeovládání Hra předpokládá respektování pravidel a kolektivu, vede k sebepoznávání, k sebepojetí, učí sebehodnocení, umožňuje poznat moc pochvaly a povzbuzení. Praktická cvičení představují náměty ke zlepšení řečových a psychosomatických dovedností, napomáhají orientaci v okolním světě a k přijetí kulturních hodnot; formují vztahy ke knize, odhalují její funkce poznávací, estetické, formativní, zábavné, relaxační aj.
Práce s poezií lidovou i umělou; pohádkou, literaturou se zvířecími hrdiny:
• práce s poezií, jež nabízí vyšší stupeň myšlenkové činnosti, tj. mluvení, rozhovor, kladení otázek;
• nabídka pracovních činností, jež rozvíjejí práci obou hemisfér (např. vystřihování, kresebné cviky);
• nonverbální komunikace, mimické dorozumívání při napodobování zvuků zvířat;
• tlumočení pohybové pantomimy;
• nabídka poznávacích a racionálních aktivit (potrava zvířat, dorozumívací slovník živočichů, délka života, užitečnost zvířat, chránění živočichové aj.);
• projevování postojů k problémům ;
• práce s nonsensovou poezií – tvoření vlastních slov, hra s rýmem;
• emocionální uchopení textu – prožívání;
• texty J. Bruknera, J. Dědečka, J. Kahouna, J. Reevse, L. P. Šruta, Štíplové, Vodňanského, J. Žáčka aj. |
| Doporučeno pro: | | učitele 1. stupně ZŠ |
| Lektor: | | Mgr. Blanka Rozehnalová Ph.D., katedra českého jazyka a literatury PdF UP
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1200 Kč |
| Tematická náplň: | | Působení literárních žánrů je dlouhodobé a neomezující. Využití literárních ukázek vede k uplatnění námětů a her rozvíjejících tvořivé myšlení. V předčtenářské etapě vnímá dítě pouze poslechem, ale literární žánr má účinky na představivost a fantazii dítěte, na rozvoj všech strukturálních složek jedince. Literatura napomáhá víře, že mnohé se dá v životě zvládnout a tvořivě řešit.
Přehled témat výuky
Tématicky je seminář zaměřen na Hry se zvířaty (živočichy). Základem je využití hry jako prostředku pro rozvoj poznávacích procesů dítěte, pro posilování jeho sebevědomí a současně sebeovládání Hra předpokládá respektování pravidel a kolektivu, vede k sebepoznávání, k sebepojetí, učí sebehodnocení, umožňuje poznat moc pochvaly a povzbuzení. Praktická cvičení představují náměty ke zlepšení řečových a psychosomatických dovedností, napomáhají orientaci v okolním světě a k přijetí kulturních hodnot; formují vztahy ke knize, odhalují její funkce poznávací, estetické, formativní, zábavné, relaxační aj.
Práce s poezií lidovou i umělou; pohádkou, literaturou se zvířecími hrdiny:
• práce s poezií, jež nabízí vyšší stupeň myšlenkové činnosti, tj. mluvení, rozhovor, kladení otázek;
• nabídka pracovních činností, jež rozvíjejí práci obou hemisfér (např. vystřihování, kresebné cviky);
• nonverbální komunikace, mimické dorozumívání při napodobování zvuků zvířat;
• tlumočení pohybové pantomimy;
• nabídka poznávacích a racionálních aktivit (potrava zvířat, dorozumívací slovník živočichů, délka života, užitečnost zvířat, chránění živočichové aj.);
• projevování postojů k problémům ;
• práce s nonsensovou poezií – tvoření vlastních slov, hra s rýmem;
• emocionální uchopení textu – prožívání;
• texty J. Bruknera, J. Dědečka, J. Kahouna, J. Reevse, L. P. Šruta, Štíplové, Vodňanského, J. Žáčka aj.
Kurikulární dokumenty RVP a ŠVP pro předškolní vzdělávání nový přístup při výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Základem těchto dokumentů je respekt k individualitě jedince, který bude umět jednat samostatně a tvořivě. Jedním z požadavků tvůrců RVP pro předškolní je uplatňování aktivit obsahující prvky hry a tvořivosti.
Cílem nabízeného semináře nabídnout spektrum aktivit, jež tvořivost dětí rozvíjejí, a seznámit pedagogy s psychologickými a biologickými předpoklady tvořivého myšlení.. Děti od narození do zhruba pěti let jsou v tzv. prekretivním stádiu, v stadiu prvního vzestupu tvořivé aktivity. V pátém roce tvořivá aktivita dítěte vrcholí.
K uvolnění prostoru pro tvořivou aktivitu slouží literární výchova, jež nabízí nepřeberné množství interpretačních způsobů práce. Pedagogové se seznámí s knižními tituly zajišťujícími umělecko-estetické hodnoty.
Předložené náměty nabízejí vhled do všech vzdělávacích oblastí, podporují klíčové kompetence a respektují obecné i specifické cíle RVP MŠ. V interaktivním semináři si pedagogové vyzkoušejí metody, jež uplatní v MŠ při didaktické interpretaci krásné literatury:
- povzbudí elementární tvořivé dovednosti;
- odstraní nevhodné mluvní zvyky;
- zajistí fonetickou správnost mluvy;
- vytvoří artikulační základny;
- nabídnou jazykové podněty, rozhojní slovní zásobu;
- zpřesní výrazové promluvy, vytváří konstrukce souvětí;
- podporují zvídavost a zájem;
- motivují k poslechu beletrie;
- uplatní prvky dramatické výchovy;
- přiblíží dětem žánry a formy lidové slovesnosti a krásné literatury apod. |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |