| Kód akce: | | 0232141 |
| Název akce: | | Rozvoj grafomotoriky a dětská kresba, ergonomie psaní |
| Termín konání: | | 16. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Seminář se zaměří na výtvarný projev dítěte z hlediska správné ergonomie.
Po nezbytné úvodní teoretické a terminologické části se obsah semináře soustředí především na příčiny a následky grafomotorických potíží u dětí v mateřské škole a v 1. ročníku základní školy a možnosti nápravy. Vysvětleny budou diagnostické, reedukační a podpůrné formy systematické péče, bude zdůrazněn smysl a význam týmové spolupráce rodičů, školy a speciálního pedagoga. Lektorka se bude věnovat řadě témat s touto oblastí souvisejících – specializace a spolupráce mozkových hemisfér, lateralizace, specifika praváctví – leváctví, ambidextrie, nevyhraněná lateralita, správný úchop psacího náčiní a jeho význam ad. Objasněny budou i možnosti reedukace nesprávného úchopu u dětí.
Dětská kresba bude nahlížena z pohledu vývoje kresby u dítěte předškolního věku, motivy a symbolika kresby v návaznosti na rozvoj počátečního psaní.
Součástí semináře budou příklady dobré praxe. Učitelé získají i přehled nabídky vhodných ergonomických pomůcek a optimální možnosti pomoci.
Základní teorie a terminologie (0,5 hod.)
- příčiny grafomotorických obtíží
- důsledky grafomotorických obtíží
Pedagogická diagnostika grafomotorických obtíží dítěte (0,5 hod.)
- pedagogická diagnostika grafomotorických obtíží
- lateralizace
Vývoj dítěte, uvědomění si vlastního „JÁ“, role předškoláka, školáka (1 hod.)
- kreativita a tvořivost
- rozvoj kreativity
Dětská kresba v souvislosti s úrovní grafomotoriky, jednotlivé formy (3 hod.)
- poruchy grafomotoriky a počátečního psaní jejich prevence
- citlivé vedení a přiměřená motivace při grafomotorických obtížích
- kresebný vývoj dítěte předškolního věku
- časté motivy kreseb dětí předškolního věku a jejich symbolika
Reedukace grafomotorických obtíží dítěte (1 hod.)
- správné držení těla, správný sed
- správné držení psacího náčiní
- úchopy
- postavení a uvolněnost ruky při kreslení a psaní
- nabídka vhodných ergonomických pomůcek na trhu, optimální možnosti pomoci
Rozbor příkladů z praxe, výtvarný projev a ergonomie, výtvarný projev a výchova (1,5 hod.)
- výtvarný projev a výchova
- ergonomické a další faktory ovlivňující vývoj a úroveň kresby
- vývoj kresby lidské postavy
- co děti nejčastěji kreslí
- zvláštnosti ve výtvarném projevu dítěte
- kresby, symbolika barev, preference barev
Závěrečné shrnutí a diskuze (0,5 hod.)
|
| Doporučeno pro: | | pedagogické pracovníky MŠ a učitele 1. ročníku ZŠ |
| Lektor: | | Mgr. Světlana Drábová,
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Seminář se zaměří na výtvarný projev dítěte z hlediska správné ergonomie.
Po nezbytné úvodní teoretické a terminologické části se obsah semináře soustředí především na příčiny a následky grafomotorických potíží u dětí v mateřské škole a v 1. ročníku základní školy a možnosti nápravy. Vysvětleny budou diagnostické, reedukační a podpůrné formy systematické péče, bude zdůrazněn smysl a význam týmové spolupráce rodičů, školy a speciálního pedagoga. Lektorka se bude věnovat řadě témat s touto oblastí souvisejících – specializace a spolupráce mozkových hemisfér, lateralizace, specifika praváctví – leváctví, ambidextrie, nevyhraněná lateralita, správný úchop psacího náčiní a jeho význam ad. Objasněny budou i možnosti reedukace nesprávného úchopu u dětí.
Dětská kresba bude nahlížena z pohledu vývoje kresby u dítěte předškolního věku, motivy a symbolika kresby v návaznosti na rozvoj počátečního psaní.
Součástí semináře budou příklady dobré praxe. Učitelé získají i přehled nabídky vhodných ergonomických pomůcek a optimální možnosti pomoci.
Základní teorie a terminologie (0,5 hod.)
- příčiny grafomotorických obtíží
- důsledky grafomotorických obtíží
Pedagogická diagnostika grafomotorických obtíží dítěte (0,5 hod.)
- pedagogická diagnostika grafomotorických obtíží
- lateralizace
Vývoj dítěte, uvědomění si vlastního „JÁ“, role předškoláka, školáka (1 hod.)
- kreativita a tvořivost
- rozvoj kreativity
Dětská kresba v souvislosti s úrovní grafomotoriky, jednotlivé formy (3 hod.)
- poruchy grafomotoriky a počátečního psaní jejich prevence
- citlivé vedení a přiměřená motivace při grafomotorických obtížích
- kresebný vývoj dítěte předškolního věku
- časté motivy kreseb dětí předškolního věku a jejich symbolika
Reedukace grafomotorických obtíží dítěte (1 hod.)
- správné držení těla, správný sed
- správné držení psacího náčiní
- úchopy
- postavení a uvolněnost ruky při kreslení a psaní
- nabídka vhodných ergonomických pomůcek na trhu, optimální možnosti pomoci
Rozbor příkladů z praxe, výtvarný projev a ergonomie, výtvarný projev a výchova (1,5 hod.)
- výtvarný projev a výchova
- ergonomické a další faktory ovlivňující vývoj a úroveň kresby
- vývoj kresby lidské postavy
- co děti nejčastěji kreslí
- zvláštnosti ve výtvarném projevu dítěte
- kresby, symbolika barev, preference barev
Závěrečné shrnutí a diskuze (0,5 hod.)
Cílem vzdělávacího programu je přiblížit pedagogům širokou problematiku ergonomie psaní a rozvoje grafomotoriky, která zásadním způsobem ovlivňuje budoucí školní úspěšnost. Účastníci se zorientují v této problematice: - včasné rozpoznání příčiny grafomotorických obtíží - včasná pedagogická diagnostika obtíží a volba cílené a účinné pedagogické podpory - správná analýza odborných doporučení speciálního pedagoga a PPP - správné návyky při kreslení a počátečním psaní - optimální možnosti podpory včetně ukázky ergonomických pomůcek - podpora rozvoj kreativity a tvořivosti Účastníci by na základě absolvování semináře měli pochopit: - faktory ovlivňující úroveň grafomotoriky - vliv ergonomie na úroveň grafomotoriky - význam sledování osobního vývoje dítěte - vztah mezi náročností a vhodností úkolu pro ovlivňování rozvoje grafomotoriky a další motivace dítěte Účastníci budou prostřednictvím vlastních příkladů aktivně ovlivňovat obsah semináře a v druhé části budou pracovat s obrázky dětí předškolního věku, které si přinesou (postava, dům, strom, rodina, zvíře...). |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |