| Kód akce: | | 0230141 |
| Název akce: | | Prevence a stimulace řečových schopností u dětí v předškolním věku |
| Termín konání: | | 23. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Teoretická část:
- Komunikace - Vymezení pojmu „Komunikace“ obecně. Složky a formy komunikace. Přirozený vývoj řeči – charakteristika. Fylogenetický a ontogenetický vývoj řeči. Orientační logopedické vyšetření ve spolupráci se ŠPZ (logopedický screening). Systém logopedické péče v ČR.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
- Dopady narušené komunikační schopnosti (dále jen NKS) do procesu vzdělání - Charakteristická specifika dětí v předškolním věku s NKS ve vyučovacím procesu. Specifika jsou zaměřená na problémy:
• narušení jednotlivých jazykových rovin,
• problémy s mluvením a vyjadřováním, chudá slovní zásoba
• problémy s pravolevou orientací a čase,
• problémy s instrukcemi, s přesným porozuměním zadání,
• časté odlišnosti v chování a v kontaktu se spolužáky,
• dyspraxie, poruchy jemné motoriky, časté projevy ADD, ADHD.
• ukázky práce dětí v předškolním věku s NKS (pracovní portfolio, pracovní listy, kresba).
Časová dotace: 1,5 vyučovací hodiny
- Narušená komunikační schopnost - Vymezení pojmu narušená komunikační schopnost. Charakteristické projevy jednotlivých poruch řeči (opožděný vývoj řeči, dyslalie, vývojová dysfazie, dysartrie, koktavost aj.). Zajištění logopedické terapie – pod vedením klinického logopeda – kompetence, frekvence, spolupráce. Kdy vyhledat klinického logopeda.
- Stimulace fyziologického vývoje - Charakteristika logopedické prevence. Metody prevence narušené komunikační schopnosti - smyslové vnímání, hlas a hospodaření s dechem, rytmus a melodie, vyjadřovací pohotovost, artikulační obratnost, fonematický sluch, kresba a grafomotorika.
- Základní metody - Základní metody využitelné při stimulaci fyziologického vývoje. Charakteristika metod – napodobovací reflex, pozitivní motivace, multisenzoriální přístup aj.
Časová dotace: 1,5 vyučovací hodiny
Praktická část:
• Zásady a metody při logopedické stimulaci - Charakteristika pojmu logopedická stimulace, zásady a metody při práci s dítětem s potížemi v oblasti komunikace. Složky stimulace řečových dovedností (nosní dýchání a hospodaření s dechem, motorika mluvidel, mluvní dovednosti, motorika ruky, motorika očních pohybů, grafomotorika, smyslové vnímání, početní představy, koordinace činností). Praktické ukázky, práce se zrcadlem.
• Vhodné pomůcky pro stimulaci řečových dovedností - Ukázky vhodných pomůcek pro rozvoj řečových dovedností (literatura a pracovní sešity, didaktické pomůcky – logopedické kostky, soubory obrázků – citoslovce aj., piktogramy, VOKS, Zážitkový deník, pomůcky pro náhradní komunikaci, pomůcky pro dechová cvičení, pomůcky pro motoriku mluvidel….atd.). Představení zásobníku vhodných materiálů pro rozvoj a stimulaci řečových dovedností.
• Praktická část – řešení modelových situací na téma - Práce ve skupinách. Řešení modelové situace dle písemného zadání. Každá skupina řeší jinou modelovou situaci – např. výroba Zážitkového deníku pro posílení vyjadřovacích schopností; stimulace motoriky mluvidel, stimulace nosního dýchání a hospodaření; stimulace grafomotoriky - motivace, metodický postup, hodnocení, obměna činnosti, prezentace řešení modelové situace účastníkům kurzu.
• Zajímavé odkazy a www stránky - Ukázka dostupných www stránek - využití pro výuku v jednotlivých vzdělávacích oblastech u dětí v předškolním věku.
Například:
www.vesela-chaloupka.cz
www.predskolaci.cz
www.e-predskolaci.cz
www.pisanka.cz
Odkazy pro získání odborných informací:
http://www.alos.cz/
http://www.klinickalogopedie.cz/
http://www.moje-klinika.cz/
http://www.logopedonline.cz
www.amosek.cz
http://www.logopedie-vendy.cz/
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny |
| Doporučeno pro: | | učitele MŠ |
| Lektor: | | Mgr. Bc. Monika Morávková, ředitelka MŠ
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Teoretická část:
- Komunikace - Vymezení pojmu „Komunikace“ obecně. Složky a formy komunikace. Přirozený vývoj řeči – charakteristika. Fylogenetický a ontogenetický vývoj řeči. Orientační logopedické vyšetření ve spolupráci se ŠPZ (logopedický screening). Systém logopedické péče v ČR.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
- Dopady narušené komunikační schopnosti (dále jen NKS) do procesu vzdělání - Charakteristická specifika dětí v předškolním věku s NKS ve vyučovacím procesu. Specifika jsou zaměřená na problémy:
• narušení jednotlivých jazykových rovin,
• problémy s mluvením a vyjadřováním, chudá slovní zásoba
• problémy s pravolevou orientací a čase,
• problémy s instrukcemi, s přesným porozuměním zadání,
• časté odlišnosti v chování a v kontaktu se spolužáky,
• dyspraxie, poruchy jemné motoriky, časté projevy ADD, ADHD.
• ukázky práce dětí v předškolním věku s NKS (pracovní portfolio, pracovní listy, kresba).
Časová dotace: 1,5 vyučovací hodiny
- Narušená komunikační schopnost - Vymezení pojmu narušená komunikační schopnost. Charakteristické projevy jednotlivých poruch řeči (opožděný vývoj řeči, dyslalie, vývojová dysfazie, dysartrie, koktavost aj.). Zajištění logopedické terapie – pod vedením klinického logopeda – kompetence, frekvence, spolupráce. Kdy vyhledat klinického logopeda.
- Stimulace fyziologického vývoje - Charakteristika logopedické prevence. Metody prevence narušené komunikační schopnosti - smyslové vnímání, hlas a hospodaření s dechem, rytmus a melodie, vyjadřovací pohotovost, artikulační obratnost, fonematický sluch, kresba a grafomotorika.
- Základní metody - Základní metody využitelné při stimulaci fyziologického vývoje. Charakteristika metod – napodobovací reflex, pozitivní motivace, multisenzoriální přístup aj.
Časová dotace: 1,5 vyučovací hodiny
Praktická část:
• Zásady a metody při logopedické stimulaci - Charakteristika pojmu logopedická stimulace, zásady a metody při práci s dítětem s potížemi v oblasti komunikace. Složky stimulace řečových dovedností (nosní dýchání a hospodaření s dechem, motorika mluvidel, mluvní dovednosti, motorika ruky, motorika očních pohybů, grafomotorika, smyslové vnímání, početní představy, koordinace činností). Praktické ukázky, práce se zrcadlem.
• Vhodné pomůcky pro stimulaci řečových dovedností - Ukázky vhodných pomůcek pro rozvoj řečových dovedností (literatura a pracovní sešity, didaktické pomůcky – logopedické kostky, soubory obrázků – citoslovce aj., piktogramy, VOKS, Zážitkový deník, pomůcky pro náhradní komunikaci, pomůcky pro dechová cvičení, pomůcky pro motoriku mluvidel….atd.). Představení zásobníku vhodných materiálů pro rozvoj a stimulaci řečových dovedností.
• Praktická část – řešení modelových situací na téma - Práce ve skupinách. Řešení modelové situace dle písemného zadání. Každá skupina řeší jinou modelovou situaci – např. výroba Zážitkového deníku pro posílení vyjadřovacích schopností; stimulace motoriky mluvidel, stimulace nosního dýchání a hospodaření; stimulace grafomotoriky - motivace, metodický postup, hodnocení, obměna činnosti, prezentace řešení modelové situace účastníkům kurzu.
• Zajímavé odkazy a www stránky - Ukázka dostupných www stránek - využití pro výuku v jednotlivých vzdělávacích oblastech u dětí v předškolním věku.
Například:
www.vesela-chaloupka.cz
www.predskolaci.cz
www.e-predskolaci.cz
www.pisanka.cz
Odkazy pro získání odborných informací:
http://www.alos.cz/
http://www.klinickalogopedie.cz/
http://www.moje-klinika.cz/
http://www.logopedonline.cz
www.amosek.cz
http://www.logopedie-vendy.cz/
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny
Kurz je zaměřen na rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti prevence a stimulace řečových schopností u dětí v předškolním věku. Vzdělávací kurz tvoří dvě části - teoretická a praktická část.
Teoretická část - účastníci vzdělávacího kurzu získají základní informace v oblasti prevence a stimulace řečových schopností v předškolním věku, dále v oblasti systému logopedické péče (kdy a kde vyhledat pomoc). Získají přehled o jednotlivých vadách řeči. Praktická část - účastníci si osvojí praktické metody a činnosti vhodné pro podporu rozvoje řečových schopností (komunikační kruh, tvorba zážitkového deníku, práce s obrázkovým materiál, výroba pomůcek pro stimulaci řečových dovedností - dechová cvičení, artikulační cvičení, slovní zásoba, mluvní dovednosti atd.). |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |