| Kód akce: | | 0216341 |
| Název akce: | | Logohrátky v MŠ jako příprava na pohodové čtení, psaní a počítání |
| Termín konání: | | 15. 2024 od 09:30 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Pedagogicko-psychologická poradna Svitavy, Riegrova 11 |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Komplexní diagnostika, vliv rodinné a osobní anamnézy, souvislost pohybu a rovnováhy s řečí, skryté příčiny nejen logopedických obtíží, vývojové podmínky rozvoje řeči, 4 roviny řeči a jejich rozvoj, logopedické diagnózy, otázka nástupu do 1. třídy ZŠ.
1. hodina: Podrobné seznámení se s účastníky kdo je odkud, na jaké pracuje pozici, jakým způsobem u nich probíhá jazyková výchova, s jakým přišel záměrem a co aktuálně potřebuje řešit, prostor pro vizualizaci záměrů a potřeb. Potřeba celostního pohledu na komunikaci - přehled odborníků, se kterými je vhodné ohledně komunikace a následně úspěšného nástupu dětí do 1. třídy spolupracovat.
2. hodina: Inkluze v MŠ vyšší míra potřeby podpory u dnešní generace předškolních dětí, diagnostická citlivost předškolních pedagogů, včasná komplexní diagnostika (nejde pouze o percepce a o mluvení). Co nám může prozradit rodinná a osobní anamnéza dítěte.
3. hodina: Co nám může odhalit vzdělávací pyramida dle William&Shellenberger a jak ji prakticky a zábavně uplatnit ve školkách.
4. hodina: Cvičení pro správné mluvení i učení aneb správný rozvoj hrubé motoriky, koordinace těla, křížového programování a rovnováhy u dětí jako brána ke komunikačním dovednostem a následně dalšímu celoživotnímu vzdělávání.
4. hodina: Skryté příčiny logopedických obtíží, ADHD/ADD, poruch učení aj. - HANDLE, neuro-vývojová terapie, senzorická integrace, oční obtíže, bilaterální koordinace,...
5. hodina: Vývojové podmínky rozvoje řeči v návaznosti na rizikové faktory plynoucí z anamnézy u konkrétních dětí. Od kdy je vhodná logopedická péče? Co vše obsahuje?
6. hodina: Řečové roviny:
- Morfologicko - syntaktická
- Foneticko - fonologická rovina
- Pragmatická rovina
- Sémantické rovina
7. hodina: Logopedické diagnózy a jak si s nimi poradit. Potřeba propojení obou hemisfér při vzdělávání a terapii. Vhodné přístupy, pomůcky a publikace aneb jak to dělat zábavně a prakticky.
8. hodina: Otázka zaškolování logopedicky čistých a zralých předškoláků jako zásadní prevence poruch učení i chování na 1. a 2. stupni ZŠ. Možnosti podpory na ZŠ.
|
| Doporučeno pro: | | učitele a ředitele MŠ, Speciálních škol, asistenty pedagoga v MŠ, speciální pedagogy
|
| Lektor: | | Mgr. Zdeňka Wajdová,
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Komplexní diagnostika, vliv rodinné a osobní anamnézy, souvislost pohybu a rovnováhy s řečí, skryté příčiny nejen logopedických obtíží, vývojové podmínky rozvoje řeči, 4 roviny řeči a jejich rozvoj, logopedické diagnózy, otázka nástupu do 1. třídy ZŠ.
1. hodina: Podrobné seznámení se s účastníky kdo je odkud, na jaké pracuje pozici, jakým způsobem u nich probíhá jazyková výchova, s jakým přišel záměrem a co aktuálně potřebuje řešit, prostor pro vizualizaci záměrů a potřeb. Potřeba celostního pohledu na komunikaci - přehled odborníků, se kterými je vhodné ohledně komunikace a následně úspěšného nástupu dětí do 1. třídy spolupracovat.
2. hodina: Inkluze v MŠ vyšší míra potřeby podpory u dnešní generace předškolních dětí, diagnostická citlivost předškolních pedagogů, včasná komplexní diagnostika (nejde pouze o percepce a o mluvení). Co nám může prozradit rodinná a osobní anamnéza dítěte.
3. hodina: Co nám může odhalit vzdělávací pyramida dle William&Shellenberger a jak ji prakticky a zábavně uplatnit ve školkách.
4. hodina: Cvičení pro správné mluvení i učení aneb správný rozvoj hrubé motoriky, koordinace těla, křížového programování a rovnováhy u dětí jako brána ke komunikačním dovednostem a následně dalšímu celoživotnímu vzdělávání.
4. hodina: Skryté příčiny logopedických obtíží, ADHD/ADD, poruch učení aj. - HANDLE, neuro-vývojová terapie, senzorická integrace, oční obtíže, bilaterální koordinace,...
5. hodina: Vývojové podmínky rozvoje řeči v návaznosti na rizikové faktory plynoucí z anamnézy u konkrétních dětí. Od kdy je vhodná logopedická péče? Co vše obsahuje?
6. hodina: Řečové roviny:
- Morfologicko - syntaktická
- Foneticko - fonologická rovina
- Pragmatická rovina
- Sémantické rovina
7. hodina: Logopedické diagnózy a jak si s nimi poradit. Potřeba propojení obou hemisfér při vzdělávání a terapii. Vhodné přístupy, pomůcky a publikace aneb jak to dělat zábavně a prakticky.
8. hodina: Otázka zaškolování logopedicky čistých a zralých předškoláků jako zásadní prevence poruch učení i chování na 1. a 2. stupni ZŠ. Možnosti podpory na ZŠ.
Cílem semináře je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků zdůrazněním celostního přístupu v otázce metodického vedení dětí mateřských škol v oblasti jazykové výchovy. Všechny tyto aspekty jsou důležité pro úspěšný nácvik čtení, psaní a tvoří základ předčtenářské gramotnosti. Úroveň jejich rozvoje ovlivňuje úspěšnost dítěte, proto je cílem předškolního vzdělávání jejich každodenní rozvíjení a procvičování. Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogů ve výše popsaných oblastech; zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Seminář poskytne účastníkům konkrétní metodické postupy v těchto oblastech, jejichž základy jsou velmi důležité pro úspěšný start v 1. třídě ZŠ a které jsou výstupními kompetencemi pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte. |
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK |