| Kód akce: | | 0201440 |
| Název akce: | | Kurz DVPP zaměřený na podporu přirozeného rozvoje řeči |
| Termín konání: | | Od 19. 2024 do 22.února 2024 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 60 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Špindlerova 1167, Ústí nad Orlicí |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Modul I
Systém logopedické péče
Problematika zabezpečení logopedické péče ve školství, organizace, úloha.
Logopedie jako vědní obor. Poradenství pro jedince s poruchami komunikačních schopností. Postavení a kompetence logopedického asistenta v systému logopedické péče v resortu školství.
Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Narušená komunikační schopnost- definování, klasifikace - přehled.
Modul II
Ontogenetický vývoj řeči
Ontogeneze řeči, pedagogická diagnostika odchylek ve vývoji dětské řeči, projevy a příčiny, úloha prostředí, podnětnost, správný vzor řeči, prevence poruch opožděného a nesprávného vývoje řeči, prevence poruch čtenářských obtíží.
Ontogeneze řeči z pohledu jazykových rovin. Předřečová stádia a vlastní vývoj řeči.
Vztah mezi NKS a vadným držením těla ( praktické ukázky).
Fonetika - základní poznatky. Soustava českých hlásek - samohlásky, souhlásky.
Fyziologické tvoření hlásek. Artikulační cvičení.
Modul III
Fyziologický a narušený vývoj řeči.
Respirační, fonační a artikulační ústrojí , anatomie a fyziologie, inervace (hlavové nervy)
Tvorba hlasu. Hlasová hygiena. Dechová, hlasová a oromotorická cvičení, praktické ukázky, hry.
Modul IV
Metody a postupy podpory rozvoje dětské řeči
Podpora přirozeného rozvoje řeči, metodické a didaktické postupy procvičování obratnosti mluvidel, smyslová výchova, rozvoj slovní zásoby, užívání hlasu, hlasová hygiena, rozvíjení jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky.
Dítě s vadou řeči ve třídě MŠ a ZŠ, pedagogické přístupy, zakotvení řečové výchovy a podpory rozvoje komunikační kompetence dětí/žáků ve školním vzdělávacím programu.
Individuální vzdělávací plán rámcová struktura, obsah, spolupráce se školským poradenským zařízením.
Pedagogické přístupy k dětem s poruchami tempa a plynulosti řeči, práce se třídou.
Praktické ukázky, didaktické hry nácviku správné výslovnosti přirozenou cestou, řečová výchova, diskuse, závěrečný pohovor a vyhodnocení kurzu.
Dyslalia (porucha výslovnosti, patlavost) - etiologie, klasifikace, diagnostika.
Metodika reedukace jednotlivých hlásek. Zásady pro reedukaci dyslalie.
Základy logopedické diagnostiky. Zásady vypracování individuálního vzdělávacího programu.
Modul V
Pedagogická praxe - 20 hodin
V průběhu praxe frekventanti aplikují poznatky získané v průběhu teoretické části kurzu ve své přímé práci s dětmi, vedou záznam o konané praxi.
Na základě získaných poznatků z pedagogické praxe zpracují kazuistiku, která bude předložena v rámci ukončení studia.
Studium je ukončeno závěrečným pohovorem a rozborem kazuistiky, kterou absolvent zpracoval na základě pedagogické praxe zaměřené na provádění aktivit v oblasti logopedické prevence. Úspěšným absolventům je vydáno osvědčení, které je opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství, tj. k činnostem na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností dětí, na prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
|
| Doporučeno pro: | | učitele/učitelky MŠ nebo přípravné třídy ZŠ, kteří se v rámci výkonu své profese a v kontextu školního vzdělávacího programu věnují řečové výchově, podpoře komunikační kompetence dětí a primární prevenci narušeného vývoje dětské řeči.
Kritériem pro výběr uchazeče je doklad o odborné kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost (zákon č. 563/2004 Sb., v platném znění) učitele nebo vychovatele a písemný souhlas ředitele školy s realizací pedagogické praxe frekventanta kurzu.
Řeč frekventanta nevykazuje znaky narušené komunikační schopnosti.
|
| Lektor: | | Mgr. Helena Kolbábková, speciální pedagog, učitelka speciální MŠ pro nápravu vad výslovnosti
Mgr. Zdeňka Klempová, speciální pedagog, logoped
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 7400 Kč |
| Tematická náplň: | | Modul I
Systém logopedické péče
Problematika zabezpečení logopedické péče ve školství, organizace, úloha.
Logopedie jako vědní obor. Poradenství pro jedince s poruchami komunikačních schopností. Postavení a kompetence logopedického asistenta v systému logopedické péče v resortu školství.
Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Narušená komunikační schopnost- definování, klasifikace - přehled.
Modul II
Ontogenetický vývoj řeči
Ontogeneze řeči, pedagogická diagnostika odchylek ve vývoji dětské řeči, projevy a příčiny, úloha prostředí, podnětnost, správný vzor řeči, prevence poruch opožděného a nesprávného vývoje řeči, prevence poruch čtenářských obtíží.
Ontogeneze řeči z pohledu jazykových rovin. Předřečová stádia a vlastní vývoj řeči.
Vztah mezi NKS a vadným držením těla ( praktické ukázky).
Fonetika - základní poznatky. Soustava českých hlásek - samohlásky, souhlásky.
Fyziologické tvoření hlásek. Artikulační cvičení.
Modul III
Fyziologický a narušený vývoj řeči.
Respirační, fonační a artikulační ústrojí , anatomie a fyziologie, inervace (hlavové nervy)
Tvorba hlasu. Hlasová hygiena. Dechová, hlasová a oromotorická cvičení, praktické ukázky, hry.
Modul IV
Metody a postupy podpory rozvoje dětské řeči
Podpora přirozeného rozvoje řeči, metodické a didaktické postupy procvičování obratnosti mluvidel, smyslová výchova, rozvoj slovní zásoby, užívání hlasu, hlasová hygiena, rozvíjení jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky.
Dítě s vadou řeči ve třídě MŠ a ZŠ, pedagogické přístupy, zakotvení řečové výchovy a podpory rozvoje komunikační kompetence dětí/žáků ve školním vzdělávacím programu.
Individuální vzdělávací plán rámcová struktura, obsah, spolupráce se školským poradenským zařízením.
Pedagogické přístupy k dětem s poruchami tempa a plynulosti řeči, práce se třídou.
Praktické ukázky, didaktické hry nácviku správné výslovnosti přirozenou cestou, řečová výchova, diskuse, závěrečný pohovor a vyhodnocení kurzu.
Dyslalia (porucha výslovnosti, patlavost) - etiologie, klasifikace, diagnostika.
Metodika reedukace jednotlivých hlásek. Zásady pro reedukaci dyslalie.
Základy logopedické diagnostiky. Zásady vypracování individuálního vzdělávacího programu.
Modul V
Pedagogická praxe - 20 hodin
V průběhu praxe frekventanti aplikují poznatky získané v průběhu teoretické části kurzu ve své přímé práci s dětmi, vedou záznam o konané praxi.
Na základě získaných poznatků z pedagogické praxe zpracují kazuistiku, která bude předložena v rámci ukončení studia.
Studium je ukončeno závěrečným pohovorem a rozborem kazuistiky, kterou absolvent zpracoval na základě pedagogické praxe zaměřené na provádění aktivit v oblasti logopedické prevence. Úspěšným absolventům je vydáno osvědčení, které je opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství, tj. k činnostem na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností dětí, na prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
Poskytnout účastníkům kurzu základní informace o zvláštnostech vývoje dětské řeči, úskalích tohoto vývoje, vybavit účastníky kurzu dovednostmi k podpoře přirozeného a správného vývoje dětské řeči, prevenci čtenářských obtíží, znalostmi o volbě vhodných pedagogických přístupů k dětem s poruchami komunikace, o tvorbě inkluzívního prostřední třídy, povědomím o pěstování kultury mluvního projevu a úcty k mateřskému jazyku. |
| Poznámka: | | Termíny přednášek: 19.2.2024 9 - 17 hod, 20.2.2024 8 - 17 hod, 21.2.2024 8 - 17 hod, 22.2.2024 8 - 14 hod
Zkoušky: termín zkoušek bude upřesněn
Původní termín 18.9. - 15.11.2023
Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |