| Kód akce: | | 1645101 |
| Název akce: | | Osobnostně sociální rozvoj učitele |
| Termín konání: | | 7. 2021 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 9, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Kurs chce podpořit učitele v jejich každodenní práci s žáky. V rámci zaměření na osobnostní a sociální rozvoj pedagogických pracovníků bude důraz kladen především na zvýšení pedagogických, didaktických, expresívních a organizačních schopností a schopnost sebereflexe.
Kurs bude vedený interaktivní formou. Kombinuje teoretické části a zážitkové části. Každé téma zahrnuje teoretický vstup a následně nácvik technik a nástrojů prohlubujících vybavenost a dovednosti učitele, práci s modelovými situacemi, případně i sdílení účastnických kazuistik a lektorových příkladů dobré praxe.
Vzdělávací program nabízí cyklus témat, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.
Kurs obsahuje následující témata:
A) SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE (znalost slabých a silných stránek) 2h
Seznamovací aktivita: 3 pravdy + 1 nepravda Subjektivní přesvědčení – metoda – cíl (formulační dokončování schématu nedokončených vět
Balanční kruh – jak jsme spokojeni s úrovní našich dílčích učitelských činností
Výchovný styl učitele- například: osobní kvality učitele; přijetí žáka, jeho akceptace, atribuce pozitivních očekávání, induktivní disciplína, podpora žáka;
odměny a tresty – jejich výhody a rizika
B) KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI 2 h.
Základy efektivní komunikace
Nadřazenost – rovnocennost a podřazenost v komunikaci
Aktivní naslouchání, chvála - ocenění; hodnotící a popisná zpětná vazba, zpětná vazba 3+1
C) ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ 2h.
Konflikt, jeho příčiny, definice a způsoby, jak s nimi zacházet a jak je řešit
Žákova potřeba „někam patřit“ a práce s jeho náhradními/chybnými cíli, když ji nemá naplněnou
Partnerská komunikace s rodičem + jak komunikovat s konfliktními rodiči
D) PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ 2h
Zátěžové situace a stresory v práci učitele. Možné příčiny a důsledky učitel. stresu
Definice syndromu vyhoření; dopady vyhoření v osobní a profesní rovině
Kdo je ve škole za co zodpovědný?
Modelové situace – skupinová práce
|
| Doporučeno pro: | | pedagogické pracovníky ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU, VOŠ |
| Lektor: | | PhDr. Libor Kyncl, lektor pro DVPP
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Kurs chce podpořit učitele v jejich každodenní práci s žáky. V rámci zaměření na osobnostní a sociální rozvoj pedagogických pracovníků bude důraz kladen především na zvýšení pedagogických, didaktických, expresívních a organizačních schopností a schopnost sebereflexe.
Kurs bude vedený interaktivní formou. Kombinuje teoretické části a zážitkové části. Každé téma zahrnuje teoretický vstup a následně nácvik technik a nástrojů prohlubujících vybavenost a dovednosti učitele, práci s modelovými situacemi, případně i sdílení účastnických kazuistik a lektorových příkladů dobré praxe.
Vzdělávací program nabízí cyklus témat, kterými chceme učitele vrátit ke gruntu kantořiny, vyvolat v nich sebereflexi jejich práce a plánování, co si nechají ve svém učitelském rejstříku jako dobré a fungující, nad čím zapřemýšlí, co upraví a co nového se naučí – aby byli třídě plné individualit užiteční.
Kurs obsahuje následující témata:
A) SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE (znalost slabých a silných stránek) 2h
Seznamovací aktivita: 3 pravdy + 1 nepravda Subjektivní přesvědčení – metoda – cíl (formulační dokončování schématu nedokončených vět
Balanční kruh – jak jsme spokojeni s úrovní našich dílčích učitelských činností
Výchovný styl učitele- například: osobní kvality učitele; přijetí žáka, jeho akceptace, atribuce pozitivních očekávání, induktivní disciplína, podpora žáka;
odměny a tresty – jejich výhody a rizika
B) KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI 2 h.
Základy efektivní komunikace
Nadřazenost – rovnocennost a podřazenost v komunikaci
Aktivní naslouchání, chvála - ocenění; hodnotící a popisná zpětná vazba, zpětná vazba 3+1
C) ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ 2h.
Konflikt, jeho příčiny, definice a způsoby, jak s nimi zacházet a jak je řešit
Žákova potřeba „někam patřit“ a práce s jeho náhradními/chybnými cíli, když ji nemá naplněnou
Partnerská komunikace s rodičem + jak komunikovat s konfliktními rodiči
D) PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ 2h
Zátěžové situace a stresory v práci učitele. Možné příčiny a důsledky učitel. stresu
Definice syndromu vyhoření; dopady vyhoření v osobní a profesní rovině
Kdo je ve škole za co zodpovědný?
Modelové situace – skupinová práce
Kurs
- Podpoří pedagogy ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově.
- Předá a zprostředkuje vybrané teoretické poznatky z oblasti osobnostně sociálního rozvoje.
- Umožní účastníkům vyzkoušet si část činností prakticky zážitkovou formou (v modelových situacích)
- Vede účastníky k analýze a reflexi zažitého.
Účastníci kursu:
- Pojmenovávají souvislosti mezi svojí učitelskou praxí a lektorovým pojetím jednotlivých témat
- Reflektují postupy a modelové situace, pojmenovávají jejich pozitiva i rizika v kontextu své školy.
|
| Poznámka: | | "přesun COVID2, původní termín 11.1.2021" Seminář je vhodný do šablon OP VVV. |