| Kód akce: | | 0402112 |
| Název akce: | | Využití slohu k podpoře čtenářské gramotnosti 3. |
| Termín konání: | | 10. 2021 od 08:45 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Metody ve slohu
myšlenková mapa, brainstorming, brainwriting, asociační řetězec, abecedář, volné psaní, řízené a modelové psaní, společné psaní, deník třídy, mapa příběhu, role na zdi, účtenková metoda, prvky dramatické výchovy
Práce s jazykovými příručkami
rozvoj slovní zásoby, jazykové prostředky, vyhledávání a orientace ve slovnících, vyhledání informačních pramenů
Ukázky slohových prací
práce s chybou, se stylistickými nedostatky, rozbor textu, porozumění textu, úkoly a slohová cvičení
Slohové útvary (doporučeno pro 8. ročník)
motivační aktivity, využití literárních ukázek, slohová pravidla, osnova, uspořádání textu podle časové posloupnosti, ukázky vyučovacích hodin s propojením slohu, literatury a mluvnice, netradiční nápady, názvy, tvůrčí psaní, pracovní listy (WORD, SMART Notebook 11, Microsoft PowerPoint 2010)
- líčení v příběhu, charakteristika literární postavy, úvaha, výklad
Projektové vyučování
seznámení s projektem Stal se známým propojení slohu, jazyka, literatury (např.: životopisná literatura, encyklopedie) mezipředmětové vztahy, průřezová témata: osobnostně sociální výchova, mediální výchova
Praktická činnost
aktivní zapojení zúčastněných, práce s textem, tvůrčí psaní
|
| Doporučeno pro: | | učitele 2. stupně ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií |
| Lektor: | | Mgr. Hana Veselková,
Mgr. Jiřina Finsterlová,
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Metody ve slohu
myšlenková mapa, brainstorming, brainwriting, asociační řetězec, abecedář, volné psaní, řízené a modelové psaní, společné psaní, deník třídy, mapa příběhu, role na zdi, účtenková metoda, prvky dramatické výchovy
Práce s jazykovými příručkami
rozvoj slovní zásoby, jazykové prostředky, vyhledávání a orientace ve slovnících, vyhledání informačních pramenů
Ukázky slohových prací
práce s chybou, se stylistickými nedostatky, rozbor textu, porozumění textu, úkoly a slohová cvičení
Slohové útvary (doporučeno pro 8. ročník)
motivační aktivity, využití literárních ukázek, slohová pravidla, osnova, uspořádání textu podle časové posloupnosti, ukázky vyučovacích hodin s propojením slohu, literatury a mluvnice, netradiční nápady, názvy, tvůrčí psaní, pracovní listy (WORD, SMART Notebook 11, Microsoft PowerPoint 2010)
- líčení v příběhu, charakteristika literární postavy, úvaha, výklad
Projektové vyučování
seznámení s projektem Stal se známým propojení slohu, jazyka, literatury (např.: životopisná literatura, encyklopedie) mezipředmětové vztahy, průřezová témata: osobnostně sociální výchova, mediální výchova
Praktická činnost
aktivní zapojení zúčastněných, práce s textem, tvůrčí psaní
Cvičení a náměty na prohloubení a oživení slohové výuky zaměřené nejen na zvládnutí konkrétních slohových útvarů a funkčních stylů, ale i na rozvíjení kreativity a individuálního stylu autora. Propojením slohové výchovy s literární a jazykovou výchovou docílit pestrosti a smysluplnosti vyučování slohu.
Učitelé získají návrh na výuku slohu v jednotlivých ročnících v souladu S RVP ZV, cvičební materiál v oblasti popisu informace o literárních soutěžích, ukázky žákovských prací, motivační aktivity, vhodná témata a názvy prací, pracovní listy a digitální učební materiály s vhodnými metodickými postupy a řešeními úkolů, aktivity v rámci projektu a jeho popis, seznámí se s metodami tvůrčího psaní, vyzkouší si některé aktivity. |
| Poznámka: | | Seminář je vhodný do šablon OP VVV.
Přesun z 22.4.2021 |