| Kód akce: | | 0242111 |
| Název akce: | | Prostředí v MŠ jako výchovně vzdělávací prvek |
| Termín konání: | | 11. 2021 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449 |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 9, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Seminář je primárně určen pro začínající učitelky MŠ.
1. Působení faktoru prostředí:
a. Nástroj rozvoje dítěte
b. Klíčový prostředek individualizace
c. Nejnaléhavější faktor efektivity výuky (inkluze, individualizace, komunikace, sociální rozvoj)
2. Podmínky efektivity působení prostředí:
a. Podnětnost
b. Připravenost
c. Pozitivita a klid
3. Pojetí významu prostředí v některých typech současných MŠ:
a. Program Zdravá škola
b. Montessori systém
c. Program Začít spolu
4. "Jak je to u vás?"
a. Zpracování návrhu možností zřízení, či rozšíření pracovních koutů v prostorách vlastní MŠ
(práce ve skupinkách, diskuse)
5. Montessori pedagogika
a. Úloha učitele ve vztahu k výchovně vzdělávací funkci prostředí:
- Stanovení cíle a smyslu
- Volba a příprava pomůcek
- Osobní kompetence vedoucí ke zvládání svobodného výchovně vzdělávacího prostoru
- Rozvoj individuality žáka
- Dosažení klíčových kompetencí žáka
b. Jak pracovat s prostředím, aby pracovalo za vás:
- Materiální složka prostředí:
- Uspořádání
- Respektování senzitivních období
- Praktické návody, jak prostředí využívat: (vnímavost, ruka, písmena, slovo, poslech, básničky, knihy)
- Prostředí tvořené sociálními vztahy :
- Pomoz mi, abych si pomohl sám
- Praktické návody, jak prostředí tvořit: (kázeň, svoboda, nezávislost, pravidla, odměny, tresty)
- Svět a příroda jako vzdělávací prostor:
"Učit se, znamená dělat"
- Praktické návody, jak prostředí využít: (zeměpis, rostliny, zvířata, fyzikální jevy, čas)
6. Praktická část
Sestavení systému aktivit, které vedou ke zlepšení výchovně vzdělávací funkce prostředí ve vlastní MŠ (pro konkrétní skupinu dětí, případně pro řešení výchovného problému)
- Písemná práce ve dvojicích, společná reflexe aktivity
|
| Doporučeno pro: | | učitele MŠ |
| Lektor: | | Mgr. Hana Drahoňovská,
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Seminář je primárně určen pro začínající učitelky MŠ.
1. Působení faktoru prostředí:
a. Nástroj rozvoje dítěte
b. Klíčový prostředek individualizace
c. Nejnaléhavější faktor efektivity výuky (inkluze, individualizace, komunikace, sociální rozvoj)
2. Podmínky efektivity působení prostředí:
a. Podnětnost
b. Připravenost
c. Pozitivita a klid
1 hodina
3. Pojetí významu prostředí v některých typech současných MŠ:
a. Program Zdravá škola
b. Montessori systém
c. Program Začít spolu
1 hodina
4. Jak je to u vás?
a. Zpracování návrhu možností zřízení, či rozšíření pracovních koutů v prostorách vlastní MŠ
(práce ve skupinkách, diskuse)
1 hodina
5. Montessori pedagogika
a. Úloha učitele ve vztahu k výchovně vzdělávací funkci prostředí:
Stanovení cíle a smyslu
Volba a příprava pomůcek
Osobní kompetence vedoucí ke zvládání svobodného výchovně vzdělávacího prostoru
Rozvoj individuality žáka
Dosažení klíčových kompetencí žáka
1 hodina
b. Jak pracovat s prostředím, aby pracovalo za vás:
Materiální složka prostředí:
- Uspořádání
- Respektování senzitivních období
- Praktické návody, jak prostředí využívat: (vnímavost, ruka, písmena, slovo, poslech, básničky, knihy)
1 hodina
Prostředí tvořené sociálními vztahy :
Pomoz mi, abych si pomohl sám
- Praktické návody, jak prostředí tvořit: (kázeň, svoboda, nezávislost, pravidla, odměny, tresty)
1 hodina
Svět a příroda jako vzdělávací prostor:
Učit se, znamená dělat
- Praktické návody, jak prostředí využít: (zeměpis, rostliny, zvířata, fyzikální jevy, čas)
1 hodina
6. Praktická část
Sestavení systému aktivit, které vedou ke zlepšení výchovně vzdělávací funkce prostředí ve vlastní MŠ (pro konkrétní skupinu dětí, případně pro řešení výchovného problému)
- Písemná práce ve dvojicích, společná reflexe aktivity
1 hodina
1. Učitel umí vyhodnotit klady působení úpravy prostředí zhotovením návrhu na optimalizaci prostor vlastní MŠ
2. Učitel umí využívat (navrhnout, vyrobit) na základě inspirace z kurzu pomůcky se samokontrolní funkcí.
3. Učitel si umí představit svou vlastní roli jako součást vlivu prostředí a vyvodit z toho závěry pro své vlastní působení v rámci sociálních vztahů třídy MŠ.
4. Učitel využívá v co nejširší míře přírodní prostředí, děje a zákonitosti pro výchovně vzdělávací aktivity dětí.
5. Učitel respektuje senzitivní období dětí a pružně přizpůsobuje volbu prostředí i aktivit ke stimulaci jejich rozvoje. |
| Poznámka: | | Seminář je vhodný do šablon OP VVV.
|