| Kód akce: | | 1701431 |
| Název akce: | | Agresivita v třídních kolektivech, techniky práce |
| Termín konání: | | 23. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 6 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Špindlerova 1167, Ústí nad Orlicí |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Téma semináře pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy a asistenty pedagoga je zaměřen na podporu pedagogických kompetencí pedagogů, kteří pracují s třídními kolektivy se žáky vykazující problémové a agresivní chování bylo zvoleno na základě požadavků pedagogů. Práce s těmito kolektivy je náročná, výše uvedení žáci často nerespektují autority, nerespektují pokyny, výrazně narušují výuku, fyzicky i psychicky ubližují spolužákům, projevují se nezvladatelným chováním, výkyvy nálad, výkyvy v chování. Svým chováním mnohdy ohrožují spolužáky na zdraví.
Pedagogové jsou při jejich vzdělávání a výchově často bezradní a bezbranní. Seminář je také zaměřen na spolupráci pedagogů s rodiči výše uvedených žáků.
Přehled témat:
1. Charakteristika současného třídního kolektivu a nezbytnost individuálního přístupu
v práci se třídním kolektivem, ve kterém jsou žáci s problémovým a agresivním chováním a žáci inkludovaní v souvislosti s tímto chováním. Emocionalita žáků v situacích, které pedagogové řeší. (1/2 hodiny)
2. Získání obecných znalostí o vzniku, vývoji, projevech agresivity a možnostech ovlivňovat to, co pedagogové ovlivnit mohou. Praktické příklady práce se žáky s poruchou chování a s agresivními žáky. Individuální práce asistenta pedagoga s těmito integrovanými žáky. (1 hodina)
3. Získání kompetencí ke způsobům jednání s agresivním žákem, k tomu, zda a jak ho naučit pozitivnímu jednání, chování a myšlení, jak eliminovat jeho negativní postoje. Cílené zaměření na způsob komunikace s těmito žáky za přítomnosti „publika spolužáků a bez publika“, změny chování žáků v různých situacích
a způsobů verbální a nonverbální komunikace, empatie. Informovat posluchače
o možnostech, jak podpořit zdravou sebedůvěru žáka s agresivním chováním, jak podpořit jeho samostatnost a schopnost správně jednat a přiměřeně věku rozhodovat. (1 hodina)
4. Metody a formy práce s třídním kolektivem, ve kterém jsou začleněni žáci s projevy agresivního chování, konkrétní sociální aktivity pro posilování pozitivních vztahů v kolektivu a tvorby pozitivní atmosféry, modelové situace. (1,5 hodiny)
5. Analýza aktuálních konkrétních kazuistik z poradenské a pedagogické praxe, aktivní začlenění účastníků semináře do řešení kazuistik formou aktivního sociálního učení, párové a skupinové práce pedagogů. Modelové situace nad konkrétními příklady z jejich třídních kolektivů, se kterými pracují. (1,5 hodiny)
6. Informace o spolupráci s rodiči, konkrétní kazuistiky, nácvik řešení konkrétních situací, ve kterých se mohou pedagogové ocitnout. (1/2 hodiny)
|
| Doporučeno pro: | | učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin. |
| Lektor: | | PaedDr. Zdeňka Kašparová,
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Téma semináře pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy a asistenty pedagoga je zaměřen na podporu pedagogických kompetencí pedagogů, kteří pracují s třídními kolektivy se žáky vykazující problémové a agresivní chování bylo zvoleno na základě požadavků pedagogů. Práce s těmito kolektivy je náročná, výše uvedení žáci často nerespektují autority, nerespektují pokyny, výrazně narušují výuku, fyzicky i psychicky ubližují spolužákům, projevují se nezvladatelným chováním, výkyvy nálad, výkyvy v chování. Svým chováním mnohdy ohrožují spolužáky na zdraví.
Pedagogové jsou při jejich vzdělávání a výchově často bezradní a bezbranní. Seminář je také zaměřen na spolupráci pedagogů s rodiči výše uvedených žáků.
Přehled témat:
1. Charakteristika současného třídního kolektivu a nezbytnost individuálního přístupu
v práci se třídním kolektivem, ve kterém jsou žáci s problémovým a agresivním chováním a žáci inkludovaní v souvislosti s tímto chováním. Emocionalita žáků v situacích, které pedagogové řeší. (1/2 hodiny)
2. Získání obecných znalostí o vzniku, vývoji, projevech agresivity a možnostech ovlivňovat to, co pedagogové ovlivnit mohou. Praktické příklady práce se žáky s poruchou chování a s agresivními žáky. Individuální práce asistenta pedagoga s těmito integrovanými žáky. (1 hodina)
3. Získání kompetencí ke způsobům jednání s agresivním žákem, k tomu, zda a jak ho naučit pozitivnímu jednání, chování a myšlení, jak eliminovat jeho negativní postoje. Cílené zaměření na způsob komunikace s těmito žáky za přítomnosti „publika spolužáků a bez publika“, změny chování žáků v různých situacích
a způsobů verbální a nonverbální komunikace, empatie. Informovat posluchače
o možnostech, jak podpořit zdravou sebedůvěru žáka s agresivním chováním, jak podpořit jeho samostatnost a schopnost správně jednat a přiměřeně věku rozhodovat. (1 hodina)
4. Metody a formy práce s třídním kolektivem, ve kterém jsou začleněni žáci s projevy agresivního chování, konkrétní sociální aktivity pro posilování pozitivních vztahů v kolektivu a tvorby pozitivní atmosféry, modelové situace. (1,5 hodiny)
5. Analýza aktuálních konkrétních kazuistik z poradenské a pedagogické praxe, aktivní začlenění účastníků semináře do řešení kazuistik formou aktivního sociálního učení, párové a skupinové práce pedagogů. Modelové situace nad konkrétními příklady z jejich třídních kolektivů, se kterými pracují. (1,5 hodiny)
6. Informace o spolupráci s rodiči, konkrétní kazuistiky, nácvik řešení konkrétních situací, ve kterých se mohou pedagogové ocitnout. (1/2 hodiny)
Získání nadhledu nad řešením případů agresivity v jejich žákovských kolektivech a jistoty v jednání s rodiči uvedených žáků.
Získání informací a kompetencí práce s třídním kolektivem s integrací žáků s problémovým a agresivním chováním.
|
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |