| Kód akce: | | 1622331 |
| Název akce: | | Rodiče a pedagogové při výchově a vzdělávání žáků |
| Termín konání: | | 9. 2022 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 6 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Pedagogicko-psychologická poradna Svitavy, Riegrova 11 |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Téma semináře pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy a asistenty pedagoga je zaměřen na podporu pedagogických kompetencí pedagogů, kteří pracují s třídními kolektivy se žáky vykazující problémové a agresivní chování bylo zvoleno na základě požadavků pedagogů. Práce s těmito kolektivy je náročná, výše uvedení žáci často nerespektují autority, nerespektují pokyny, výrazně narušují výuku, fyzicky i psychicky ubližují spolužákům, projevují se nezvladatelným chováním, výkyvy nálad, výkyvy v chování. Svým chováním mnohdy ohrožují spolužáky na zdraví.
Pedagogové jsou při jejich vzdělávání a výchově často bezradní a bezbranní. Seminář je také zaměřen na spolupráci pedagogů s rodiči výše uvedených žáků.
Přehled témat:
1. Stanovení otázek – informace, které pedagog potřebuje – zjištění konkrétních požadavků a potřeb posluchačů, na jejich základě bude stanovena modelová práce s konkrétními situacemi. (1 hodina)
2. Řešené problémy – charakteristika problémů žáků, které řeší, jejich důvěra (přehled lidí, kterým žáci důvěřují), informace z výsledků dlouholeté práce se žáky. Informace, jak pomoci žákům tvořit si důvěryhodné zdroje ze svého okolí. (1/2 hodiny)
3. Informace o typologii rodičů, se kterými pedagog spolupracuje a komunikuje. Praktický návod, jak pracovat a komunikovat jednotlivými osobnostními typy, jak mohou reagovat, na co se připravit, co očekávat. (1,5 hodiny)
Osobnost pedagoga a prostředí, ve kterém je vedena komunikace
Informace frontální a individuální formou
Agresivní rodič, rodič pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
Přítomnost další osoby
Empatie - čeho si při komunikaci s rodiči všímat
Důsledky sdělované informace pro děti
4. Postoj rodičů k pozvání na schůzku – jak rodiče reagují na toto pozvání v domácím prostředí před dětmi, jak toto vnímají děti, jaký může být následně postoj k pedagogickým autoritám. (1/2 hodiny)
5. Představy rodičů o komunikaci s pedagogem (krizový, pozitivní scénář). (1 hodina)
Očekávání
Osobnost pedagoga a prostředí, ve kterém je vedena komunikace
Přítomnost další osoby
Sdělení vlastního postoje k získaným informacím o dítěti
6. Praktický nácvik komunikace s rodiči v metodě párové i skupinové práce.
(1,5 hodiny)
|
| Doporučeno pro: | | Učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy, asistenty pedagoga, vychovatele školních družin. |
| Lektor: | | PaedDr. Zdeňka Kašparová,
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1400 Kč |
| Tematická náplň: | | Téma semináře pro učitele 1. a 2. stupně ZŠ, metodiky prevence, výchovné poradce, speciální pedagogy a asistenty pedagoga je zaměřen na podporu pedagogických kompetencí pedagogů, kteří pracují s třídními kolektivy se žáky vykazující problémové a agresivní chování bylo zvoleno na základě požadavků pedagogů. Práce s těmito kolektivy je náročná, výše uvedení žáci často nerespektují autority, nerespektují pokyny, výrazně narušují výuku, fyzicky i psychicky ubližují spolužákům, projevují se nezvladatelným chováním, výkyvy nálad, výkyvy v chování. Svým chováním mnohdy ohrožují spolužáky na zdraví.
Pedagogové jsou při jejich vzdělávání a výchově často bezradní a bezbranní. Seminář je také zaměřen na spolupráci pedagogů s rodiči výše uvedených žáků.
Přehled témat:
1. Stanovení otázek – informace, které pedagog potřebuje – zjištění konkrétních požadavků a potřeb posluchačů, na jejich základě bude stanovena modelová práce s konkrétními situacemi. (1 hodina)
2. Řešené problémy – charakteristika problémů žáků, které řeší, jejich důvěra (přehled lidí, kterým žáci důvěřují), informace z výsledků dlouholeté práce se žáky. Informace, jak pomoci žákům tvořit si důvěryhodné zdroje ze svého okolí. (1/2 hodiny)
3. Informace o typologii rodičů, se kterými pedagog spolupracuje a komunikuje. Praktický návod, jak pracovat a komunikovat jednotlivými osobnostními typy, jak mohou reagovat, na co se připravit, co očekávat. (1,5 hodiny)
Osobnost pedagoga a prostředí, ve kterém je vedena komunikace
Informace frontální a individuální formou
Agresivní rodič, rodič pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
Přítomnost další osoby
Empatie - čeho si při komunikaci s rodiči všímat
Důsledky sdělované informace pro děti
4. Postoj rodičů k pozvání na schůzku – jak rodiče reagují na toto pozvání v domácím prostředí před dětmi, jak toto vnímají děti, jaký může být následně postoj k pedagogickým autoritám. (1/2 hodiny)
5. Představy rodičů o komunikaci s pedagogem (krizový, pozitivní scénář). (1 hodina)
Očekávání
Osobnost pedagoga a prostředí, ve kterém je vedena komunikace
Přítomnost další osoby
Sdělení vlastního postoje k získaným informacím o dítěti
6. Praktický nácvik komunikace s rodiči v metodě párové i skupinové práce.
(1,5 hodiny)
Účastníci získají základní informace o způsobech komunikace pedagogů s rodiči obecně a s rodiči žáků integrovaných či žáků s problémovým a agresivním chováním.
Informovat pedagogy o základní klasifikaci rodičů v rámci osobnostní typologie
a komunikaci podle jednotlivých typů klasifikace.
Získají informace o možnostech spolupráce pedagogů s rodiči se zaměřením na možnosti školy a OSPODu.
Zvýší své kompetence v oblasti komunikace s rodiči žáků a získání potřebných informací o zázemí žáků.
|
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |