| Kód akce: | | 0234131 |
| Název akce: | | Rozvoj smyslového vnímání u dětí předškolního věku |
| Termín konání: | | 22. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | CCV Pardubice, Mozartova 449, Polabiny |
| Popis spojení: | | MHD č. 2, 6, 9, 13, 18 - zastávka Polabiny, Kpt. Bartoše |
| Stručný obsah: | | Kurz pro pedagogické pracovníky, který je zaměřený: na otázky týkající se rozvoje a stimulaci smyslového vnímání u dětí předškolního věku a mladšího školního věku, v návaznosti na systematický rozvoj jednotlivých oblastí (sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorové vnímání).
V celém kurzu prakticky zaměřeném budou účastníkům prezentovány jednotlivé metodické postupy v oblasti rozvoje smyslového vnímání (dovedností a schopností) dětí předškolního věku, přípravných tříd a 1. tříd ZŠ. Důraz bude kladen zejména na vývojové hledisko jednotlivých percepčně-motorických funkcí. Dále bude obsahem semináře seznámit účastníky s příčinným pozadím pozdější školní neúspěšnosti. U dětí ohrožených specifickou poruchou učení působí včasné rozvíjení smyslového vnímání i preventivně, neboť vede k tomu, že se projevy specifické poruchy učení ve školním věku vůbec neprojeví nebo se mohou podstatně zmírnit. Účastníci se prakticky seznámí s jednotlivými metodickými postupy, budou jim prakticky ukázány hodiny edukací za použití dostupných metodických materiálů a pomůcek.
1. Vztah smyslového vnímání a specifických poruch učení
2. Obecné zásady při rozvoji smyslového vnímání
3. Vnímání prostoru a prostorové představy
3.1. Nácvik orientace v prostoru
3.2. Nácvik pravolevé orientace
3.3. Vnímání času
4. Zrakové vnímání
4.1. Nácvik zrakového rozlišování
3.4.1. Rozlišení barev, velikosti, tvaru
3.4.2. Rozlišení figury a pozadí
3.4.3. Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů – zraková diferenciace
3.5. Zraková analýza a syntéza
3.6. Rozvoj zrakové paměti
pohyby očí po řádku
4. Sluchové vnímání
4.1. Nácvik naslouchání a vnímání různých zvuků
4.2. Nácvik sluchové orientace v prostoru
4.3. Nácvik sluchového rozlišování – sluchová diferenciace
4.4. Vnímání a reprodukce rytmu
4.5. Sluchová analýza a syntéza
4.6. Rozvoj sluchové paměti
|
| Doporučeno pro: | | učitele MŠ, přípravné ročníky, 1. třídy ZŠ |
| Lektor: | | Mgr. Lenka Bínová, odborný a speciální pedagog PPP Brno
|
| Garant: | | Leona Mašková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Kurz pro pedagogické pracovníky, který je zaměřený: na otázky týkající se rozvoje a stimulaci smyslového vnímání u dětí předškolního věku a mladšího školního věku, v návaznosti na systematický rozvoj jednotlivých oblastí (sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorové vnímání).
V celém kurzu prakticky zaměřeném budou účastníkům prezentovány jednotlivé metodické postupy v oblasti rozvoje smyslového vnímání (dovedností a schopností) dětí předškolního věku, přípravných tříd a 1. tříd ZŠ. Důraz bude kladen zejména na vývojové hledisko jednotlivých percepčně-motorických funkcí. Dále bude obsahem semináře seznámit účastníky s příčinným pozadím pozdější školní neúspěšnosti. U dětí ohrožených specifickou poruchou učení působí včasné rozvíjení smyslového vnímání i preventivně, neboť vede k tomu, že se projevy specifické poruchy učení ve školním věku vůbec neprojeví nebo se mohou podstatně zmírnit. Účastníci se prakticky seznámí s jednotlivými metodickými postupy, budou jim prakticky ukázány hodiny edukací za použití dostupných metodických materiálů a pomůcek.
1. Vztah smyslového vnímání a specifických poruch učení
2. Obecné zásady při rozvoji smyslového vnímání
3. Vnímání prostoru a prostorové představy
3.1. Nácvik orientace v prostoru
3.2. Nácvik pravolevé orientace
3.3. Vnímání času
4. Zrakové vnímání
4.1. Nácvik zrakového rozlišování
3.4.1. Rozlišení barev, velikosti, tvaru
3.4.2. Rozlišení figury a pozadí
3.4.3. Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů – zraková diferenciace
3.5. Zraková analýza a syntéza
3.6. Rozvoj zrakové paměti
pohyby očí po řádku
4. Sluchové vnímání
4.1. Nácvik naslouchání a vnímání různých zvuků
4.2. Nácvik sluchové orientace v prostoru
4.3. Nácvik sluchového rozlišování – sluchová diferenciace
4.4. Vnímání a reprodukce rytmu
4.5. Sluchová analýza a syntéza
4.6. Rozvoj sluchové paměti
Seminář je zaměřen na rozšíření kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti stimulace smyslového vnímání, jehož rozvoj je významným předpokladem pro úspěšné zvládání školního učiva - zvolení vhodného postupu vzhledem k vývojové úrovni dítěte v dané sledované oblasti. Dále si seminář klade za cíl zprostředkovat účastníkům řadu konkrétních námětů pro rozvíjení zrakového a sluchového vnímání, které jsou nedílnou součástí vzdělávaní předškolních dětí a jež jsou výstupními standardy pro MŠ v rozvoji předškolního dítěte a působí i jako prevence SPU.
Objasněna bude problematika metodického vedení předškoláků v oblasti rozvoje smyslového vnímání.
|
| Poznámka: | | Seminář je vhodný do šablon OP JAK.
Změna termínu lektorkou z 31. května. |