| Kód akce: | | 0222431 |
| Název akce: | | Využití kamarádských a přátelských vztahů v životě dětí |
| Termín konání: | | 3. 2023 od 09:00 |
| Rozsah akce: | | 8 vyučovacích hodin |
| Místo konání: | | Cesta pro rodinu, z. ú. Nádražní 22, 564 01 Žamberk |
| Popis spojení: | | |
| Stručný obsah: | | Mezi dětmi ve věku od čtyř do šesti let, se již objevují první známky vytváření intenzivních pozitivních sociálních vztahů jako je kamarádství /přátelství/ a také se dle vývojových etap dítěte u nich utužuje chování, které tvoří základ budoucího prosociálního chování s přesahem do školního věku.
Role poradce:
Zůstat v pozadí.
Nekritizovat /pochopit, být trpělivý /..
Vytvářet příležitosti /neizolovat dítě/ - vnímat výběr kamaráda; co je, co není kamarádský vztah - učit dítě správně reagovat na „ problémové dítě“ /s nápomocí rodičů, učitelů/předškolní věk.
Přemýšlet o základních sociálních dovednostech - co mohu od svého dítěte v daném období očekávat – specifika přátelství spojená s věkem:
3 - 6 r. - parťák na hraní; kamarád mě nemá rád; absence kamaráda/nemoc; senzitivní, introvertní, neprůbojné dítě
5 - 9 r. - konzistentnější podoba /co z toho budu mít, spravedlivě a podle pravidel;
8 - 15 r. - starat se a podělit; proč mě kamarád nemá rád; hypersenzitivní děti, introvertní děti; dosavadní úspěchy – neúspěchy v navazování kontaktů; dynamika dětského kolektivu
Výběr kamaráda - sympatie...; co je, co není kamarádský vztah - učit dítě správnému reagování s nápomocí rodičů, učitelů /předškolní věk/.
3 hod.
Typické znaky kamarádských projevů mezi předškolními dětmi.
Raný věk – 4. typy sociálních aktivit: pomáhající, centrické, kooperační, podporující
Vliv přátelství na následně orientované činnosti /3-6.r./
Význam a vznik pravidel /6-12 r./
Prosociální činnosti – ml. školní věk
1 ½ hod.
Posilování kamarádských vztahů /MŠ s přesahem do školního věku/:
Společné zájmy - hry
Posílená pozice v kolektivu.
Osvojení správného mezilidského chování - dobrý příklad, hra, pochvala, podmiňování., trest..
Aplikace v praxi /častost/. 1 hod.
Negativní projevy konfliktů na vznik kamarádství. /nejen u předškolních dětí/.
Dítě hrubián, konfliktní, agresivní; krádež
1 ½ hod.
Kazuistika zúčastněných. 1 hod. |
| Doporučeno pro: | | ředitele a učitele MŠ, 1. stupně ZŠ, vychovatele, pedagogy volného času |
| Lektor: | | Mgr. Svatava Vyhlídalová, speciální pedagog, Olomouc
|
| Garant: | | Michaela Boková |
| Účastnický poplatek: | | 1900 Kč |
| Tematická náplň: | | Mezi dětmi ve věku od čtyř do šesti let, se již objevují první známky vytváření intenzivních pozitivních sociálních vztahů jako je kamarádství /přátelství/ a také se dle vývojových etap dítěte u nich utužuje chování, které tvoří základ budoucího prosociálního chování s přesahem do školního věku.
Role poradce:
Zůstat v pozadí.
Nekritizovat /pochopit, být trpělivý /..
Vytvářet příležitosti /neizolovat dítě/ - vnímat výběr kamaráda; co je, co není kamarádský vztah - učit dítě správně reagovat na „ problémové dítě“ /s nápomocí rodičů, učitelů/předškolní věk.
Přemýšlet o základních sociálních dovednostech - co mohu od svého dítěte v daném období očekávat – specifika přátelství spojená s věkem:
3 - 6 r. - parťák na hraní; kamarád mě nemá rád; absence kamaráda/nemoc; senzitivní, introvertní, neprůbojné dítě
5 - 9 r. - konzistentnější podoba /co z toho budu mít, spravedlivě a podle pravidel;
8 - 15 r. - starat se a podělit; proč mě kamarád nemá rád; hypersenzitivní děti, introvertní děti; dosavadní úspěchy – neúspěchy v navazování kontaktů; dynamika dětského kolektivu
Výběr kamaráda - sympatie...; co je, co není kamarádský vztah - učit dítě správnému reagování s nápomocí rodičů, učitelů /předškolní věk/.
3 hod.
Typické znaky kamarádských projevů mezi předškolními dětmi.
Raný věk – 4. typy sociálních aktivit: pomáhající, centrické, kooperační, podporující
Vliv přátelství na následně orientované činnosti /3-6.r./
Význam a vznik pravidel /6-12 r./
Prosociální činnosti – ml. školní věk
1 ½ hod.
Posilování kamarádských vztahů /MŠ s přesahem do školního věku/:
Společné zájmy - hry
Posílená pozice v kolektivu.
Osvojení správného mezilidského chování - dobrý příklad, hra, pochvala, podmiňování., trest..
Aplikace v praxi /častost/. 1 hod.
Negativní projevy konfliktů na vznik kamarádství. /nejen u předškolních dětí/.
Dítě hrubián, konfliktní, agresivní; krádež
1 ½ hod.
Kazuistika zúčastněných. 1 hod.
Uvědomit si a podpořit vliv významu kamarádských /přátelských/ vztahů na formování osobnosti dítěte/žáka.
Osvojování vlivu koučingu dětských přátelství - strategie, povzbuzování...
|
| Poznámka: | | Vzdělávací program lze hradit ze šablon OP JAK. |